واکنش ایران به توافق آمریکا و طالبان

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaواکنش ایران به توافق آمریکا و طالبان
واکنش ایران به توافق آمریکا و طالبان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیانیه وزارت امور خارجه ایران درباره امضای توافق میان آمریکا و طالبان.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص توافق میان آمریکا و طالبان که دیروز در قطر امضا شد بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

جمهوری اسلامی ایران معتقد است توافق صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق گفتگوی بین الافغانی با مشارکت گروه های سیاسی آن کشور، از جمله طالبان و با در نظر گرفتن ملاحظات کشورهای همسایه افغانستان بدست خواهد آمد.

ایران، طرفدار مذاکرات بین مقامات افغانستان و طالبان است - اسپوتنیک ایران
ایران، طرفدار مذاکرات بین مقامات افغانستان و طالبان است

جمهوری اسلامی ایران از هر تحولی که به صلح و ثبات در افغانستان کمک نماید استقبال بعمل آورده و از تلاشهایی که در این راستا تحت رهبری و مالکیت افغانها انجام پذیرد حمایت می نماید. 

جمهوری اسلامی ایران معتقد است حضور نیروهای خارجی در افغانستان غیر قانونی بوده و از دلایل اصلی جنگ و ناامنی در آن کشور است. خروج این نیروها لازمه دستیابی به صلح و امنیت در افغانستان است و هر اقدامی که زمینه خروج این نیروها را فراهم کند به صلح در آن کشور کمک خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران اقدامات آمریکا را، تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهایش در افغانستان می داند و با آنها مخالف است. آمریکا جایگاه حقوقی برای امضای قرارداد صلح یا تعیین تکلیف در مورد آینده افغانستان ندارد. معتقدیم سازمان ملل متحد از ظرفیت های مناسبی برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی و نیز نظارت و تضمین اجرای توافقات حاصله برخوردار است. 

جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی افغانستان آمادگی دارد در راستای راهبرد امنیت ملی خود، هر گونه کمکی را برای استقرار صلح، ثبات و امنیت در افغانستان ارائه نماید. امیدواریم در افغانستان دولتی بر سر کار بیاید که با همسایگان خود روابط دوستانه و برادرانه داشته و بتواند تروریسم را ریشه کن نماید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала