راهپیمایی گسترده در ایران به مناسبت پیروزی انقلاب و خروج شاه

© AP Photo / Iranian Presidency Officeراهپیمایی گسترده در ایران به مناسبت خروج شاه از کشور
راهپیمایی گسترده در ایران به مناسبت خروج شاه از کشور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مراسم سالانه راهپیمایی گسترده در سالگرد انقلاب در شهرهای مختلف ایران در طول ۴۱ سال برگزار می شود که منجر به سقوط حکومت سلطنتی و تاسیس جمهوری اسلامی شد.

به گزارش اسپوتنیک، مراسم سالانه راهپیمایی گسترده در سالگرد انقلاب در شهرهای مختلف ایران در طول ۴۱ سال برگزار می شود که منجر به سقوط حکومت سلطنتی و تاسیس جمهوری اسلامی شد.

این جشن ها در رابطه با سالگرد انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) که از اول فوریه (بهمن ماه) آغاز شده و ده روز ادامه دارد در ایران برگزار می شود؛ بازگشت رهبر نهضت ضد سلطنت طلب امام خمینی، از سالها تبعید تا ۱۱ فوریه که فرماندهی ارتش اعلام بی طرفی کرد. این جشن "دهه فجر" نامیده می شود.

این رویدادها که از روز سه شنبه آغاز شده اند، طبق گفته تلویزیون دولتی راهپیمایی در بیش از پنج هزار شهر ایران انجام می شود، در شهرهایی مانند تهران، مشهد و تبریز مردم حضور میلیونی در سالگرد انقلاب دارند.

در تهران، به طور سنتی برای چنین رویدادهایی، شرکت کنندگان خیابان های مرکزی شهر را با تشکیل صف هایی چون خیابان انقلاب پر می کنند.

رئیس جمهور ایران حسن روحانی و دیگر مقامات کشور در راهپیمایی ها شرکت کردند.

این رویدادها در شرایط تنش فزاینده بین ایران و آمریکا در حال وقوع است که با خروج آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ و ایجاد فشار تحریم ها، که ایران آنرا تروریسم اقتصادی می نامد و بدون هیچ استثنائی بر همه ایرانی ها تأثیر می گذارد، انجام می شود.

اوج تنش در اوایل ژانویه سال ۲۰۲۰ با ترور شدن ژنرال قاسم سلیمانی در نتیجه عملیات ایالات متحده در بغداد رخ داد. ایران با حملات موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق دست به اقدام انتقام جویانه زد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала