چند سال زندان در انتظار نجفی خواهد بود؟

© Photo / IRNAچند سال زندان در انتظار نجفی خواهد بود؟
چند سال زندان در انتظار نجفی خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پرونده نجفی از جنبه خصوصی با رضایت شاکیان روبرو شده اما از جنبه عمومی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تجارت انلاین، فرید خدائی فر، مستشار دادگاه کیفری استان تهران در رابطه با پرونده قتل میترا استاد گفت: در ماده 612 قانون مجازات مجازات اسلامی مقرر شده هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته باشد یا شاکی داشته، ولی از قصاص، گذشت کرده باشد یا به هر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم، صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود دادگاه مرتکب را به حبس از 3 تا 10 سال محکوم می‌کند.

وی افزود: زمانی که جنبه خصوصی یک قتل که قصاص است رفع می‌شود، جنبه عمومی آن مطرح می‌شود و جنبه عمومی قتل طبق ماده 612 قانون مجازات اسلامی در این حکم نیز مطرح است و چون ما قتل را شبه عمد می‌دانیم به همین دلیل اعتراض خود را به دادگاه ارسال می‌کنیم تا پرونده به دیوان عالی کشور رفته و نهایتا فرجام خواهی خواهیم کرد.

در جرائم قابل گذشت، به شکایت شاکی نیاز است تا پرونده در دادگاه مطرح شود و هر وقت هم شاکی رضایت خود را اعلام کند، پرونده مختومه می‌شود.اما در جرائم غیر قابل گذشت، ممکن است پرونده با شکایت شاکی شروع شود، ولی حتی شاکی رضایت هم بدهد، رسیدگی متوقف نمی‌شود.دلیل آن این است که جرم‌هایی مثل قتل، سرقت، کلاهبرداری و ... دارای جنبه عمومی هستند و موجب اخلال در نظم عمومی شده و امنیت جامعه را خدشه دار می‌کند؛ بنابراین در موضوع قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران، چون جرم یک جرم غیرقابل برگشت بوده و جنبه عمومی دارد حتی با اعلام بخشش از سوی اولیای دم مقتول، باز هم از نظر جنبه عمومی، جرم متهم، بررسی و برایش مجازات تعیین می‌شود.

سهراب سلیم‌زاده حقوقدان ایرانی نیز پیشتر گفته بود: محمدعلی نجفی در این پرونده به‌دلیل حمل سلاح غیرمجاز نیز محکوم شده بود و از آنجا که در این پرونده با تعدد جرم مواجه هستیم، طبق قانون مجازاتی که شدیدتر است اجرا خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала