گزارش و تحلیل

چرا از موشک خرمشهر به عنوان کابوس اسرائیل رونمایی شد؟

© AFP 2023 / Stringerچرا از موشک خرمشهر به عنوان کابوس اسرائیل رونمایی شد؟
چرا از موشک خرمشهر به عنوان کابوس اسرائیل رونمایی شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که رئیس جمهوری ایالات متحده حمله های لفظی خود به ایران را به اوج رسانده و برخی توقع داشتند ایران عقب نشینی کند، رونمایی از موشک خرمشهر در هفته دفاع مقدس نشان داد ایران نه فقط جا نزده بلکه تصمیم گرفته ببیند آمریکا تا چه حد خواهان افزایش تنش است.

تجربه ثابت کرده که هر وقت کشوری در مقابل ایالات متحده عقب نشینی کند این کشور تلاش می کند امتیازات بیشتری را از این کشور دریافت کند.

قابلیت های موشک بالستیک خرمشهر - اسپوتنیک ایران
قابلیت های موشک بالستیک خرمشهر

در واقع ایران هم به قول مصطلح معروف به ایالات متحده می خواهد بفهماند که وقت آن رسیده تا تکلیف خود و برجام را روشن کند یا رومی رومی یا زنگی زنگی.
این هفته مصادف است با هفته دفاع مقدس و معمولا ایران هر سال در این هفته دستاورد های نظامی خود را رونمایی می نماید.
شاید انتخاب نام خرمشهر برای این موشک مقداری با موشک های سابق ایران که نامهای شهاب و فاتح و ذولفقار و قیام و غدیر و سجیل وسومر و… داشتند متفاوت باشد، اما شهر خرمشهر برای ایرانی ها یک نماد به حساب می آید.
"خرمشهر" که پس از آزادی "خونین شهر" نیز نام گرفت نماد برگشتن شرایط جنگ نابرابر ایران بر علیه عراق بود.
اگر بنا بود توان نظامی وقت ایران و عراق با هم مقایسه شود قطعا ایران هیچ شانسی برای رویارویی با عراق نداشت حال چه برسد پیروزی بر علیه عراق.
همه محاسبات و معیارهای نظامی نشان می داد که توان جنگی عراق در مقابل ایران بسیار بالاتر است و ایران ظرف مدت کوتاهی جنگ را واگذار خواهد کرد اما چنین نشد ودر نهایت امروز همه قبول دارند که ایران پیروز میدان است.
در آن زمان بسیاری به یاد دارند که عراق پیشرفته ترین تسلیحات و موشک های وقت را از کشورهای مختلف دریافت می کرد و شهرها و شهروندان بی دفاع ایرانی را بمباران می کرد و جهان فقط نظاره گر بود و حتی در بسیاری موارد برای صدام حسین دست می زدند.
قبل از جنگ ایران و عراق ایران مدرن ترین تسلیحات غربی را در اختیار داشت اما در حین جنگ بخش بزرگی از این تسلیحات به هیچ درد ایران نخوردند.
پس از جنگ ایران و عراق ایرانی ها متوجه شدند که برای در امان ماندن از گزند دشمنان باید خود دست به کار شود و تسلیحات دفاعی مورد نیاز خود را تولید کند.
تسلیحات مورد نیاز کشورها را می توان به دو بخش تقسیم کرد: تسلیحات تهاجمی و تسلیحات دفاعی.
برخی تسلیحات مانند حتی بمب اتم هم عموما جزو تسلیحاتی به حساب می آید که برای در امان ماندن از دشمن تولید می شود و نه برای حمله به دشمن چون به جز ایالات متحده هیچ کشوری تا به حال از این سلاح استفاده نکرده و کشورها زمانی به سمت تسلیحات اتمی می روند که بخواهند به دشمن بگویند اگر به ما حمله کنید ما چنین تسلیحاتی را داریم.
موشک ها هم جزو همین تسلیحات به حساب می آید.
سردار حاجی زاده: موشک بالستیک خرمشهر دستاورد سپاه برای وزارت دفاع است. - اسپوتنیک ایران
موشک بالستیک خرمشهر با برد 2000 کیلومتر+جزییات

در واقع شما نمی توانید با استفاده از موشک ها مخصوصا بالستیک آن کشوری را مورد تهاجم نظامی قرار دهید و فقط می توانید به کشور مقابل آسیب برسانید و این تسلیحات بیشتر برای این استفاده می شود که بتوان طرف مقابل را بر حذر داشت که اگر دست به ماجرا جویی نظامی بزند با واکنش مواجه خواهد شد وعمق استراتژیک دشمن در تیررس است.
در واقع زمانی که ایالات متحده همه دشمنان قسم خورده ایران در منطقه را تا دندان مسلح می کند، نخست وزیر اسرائیل هر روز تهدید به حمله نظامی بر علیه ایران مراکز حساس ایران می کند، نامه پادشاه عربستان به ایالات متحده برای حمله به ایران توسط ویکی لیکس لو می رود، و… نمی توان از ایران توقع داشت که دست روی دست بگذارد و منتظر حمله بماند. بدیهی است که ایران هم برای ایجاد موازنه قدرت دست به ساخت تسلیحاتی کند که بتواند توسط آن طرف مقابل را بر حذر دارد که اگر به ایران حمله کند هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد.
در واقع برای افرادی مانند آقای ترامپ که یک کاسبکار است فقط همین زبان مفهوم دارد "سود و زیان".
بدیهی است وقتی متوجه شوند که زیان کاری برای آنها از سودش بیشتر است دست به آن کار نمی زنند.
خوب وقتی که ایران را تهدید می کنند باید ایران هم در پاسخ آنها را متوجه کند که حمله به ایران هزینه ای بسیار سنگین تر از سود آن خواهد داشت و به همین دلیل هم هست که ایران توان موشکی خود را به نمایش می گذارد.
گو اینکه همه کارشناسان متوجه هستند که دلیل این افزایش تنش ها در سطح جهان توسط ترامپ این است که وی خواهان تحریک کشورها به خرید تسلیحات بیشتر از ایالات متحده می باشد اما به هر حال افزایش تنش بر علیه ایران مورد حمایت لابی های اسرائیلی در ایالات متحده نیز هست و وقتی که این لابی ها تلاش می کنند توسط آقای ترامپ تنش ها بر علیه ایران را افزایش دهند بدیهی است ایران هم به نوبه خود به آنها گوشزد کند که تهدید ایران بی هزینه نیست و اگر نقشه ای برای حمله به ایران باشد ایران کاری می کند که هزینه آن برایشان بسیار گران تمام شود.
ایران در حال حاضر رسما از انواع مختلفی از موشک ها رونمایی کرده:
موشک های شهاب یک و فاتح با برد حدود 300 کیلومتر.
موشک شهاب دو با برد 500 کیلومتر.
موشک ذوالفقار با برد 700 کیلومتر.
موشک قیام با برد 800 کیلومتر.
موشک های شهاب 3 — عماد — الغدیر — سجیل و خرمشهر با برد 2000 کیلومتر
و موشک کروز سومر با برد 2500 کیلومتر.
در واقع همه این موشک ها می تواند برای کشورهایی که نیت شومی بر علیه ایران دارند کابوس به حساب آید.
ویژگی موشک خرمشهر در آن است که هم می تواند سه کلاهک انفجاری همزمان حمل کند و هم اینکه می تواند وزن 1800 کیلوگرم مواد منفجره را با خود حمل کند.
شدت انفجار 1800 کیلویی برای همه مشخص است اما وقتی که موشک دارای سه کلاهک همزمان انفجاری باشد شدت انفجار چند برابر می شود. به این دلیل بحث توان پیاده سازی انفجار سه کلاهک همزمان در یک موشک را می توان دست آوردی بسیار مهم برای ایران به حساب آورد.
تولید کلاهک های انفجاری همزمان فناوری بسیار پیشرفته نظامی به حساب می آید که قبلا ایرانی ها برای حفر معادن تلاش داشتند از آن استفاده کنند و سازمان بین المللی حساسیت خاصی روی آن داشت چرا که برای منفجر کردن بمب های هسته ای هم باید از فناوری مشابهی استفاده کرد و زمانی که بحث آزمایش های نظامی ایران در پایگاه پارچین مطرح شده بود این نوع آزمایش ها بسیار برای این سازمان حساسیت زا بود وسر و صدای زیادی بلند کرد.
طبق توافق هسته ای ایران هیچ تعهدی برای توقف برنامه دفاعی موشکی خود نداشته وندارد ولی برای تنش زدایی تلاش داشت کارهایی که منجر به ایجاد تنش با طرف های مقابل می شود را انجام ندهد. در مقابل هم توقع بود که طرف های مقابل ایران همه تحریم های مالی و اقتصادی بر علیه ایران را لغو کنند و از سنگ اندازی در اجرای توافقات اقتصادی بین المللی با ایران دست بردارند.
اما وقتی که ایالات متحده حاضر نیست به تعهدات خود عمل کند نباید از ایران توقع داشت که به اموری که اصلا در متن برجام هم به آن اشاره نشده عمل کند.
طبق همه مقررات بین المللی ایران حق دارد که تسلیحات دفاعی مورد نظر خود را تولید کند و بر همین اساس هم ایران به تولید تسلیحات دفاعی خود ادامه می دهد، بدیهی است هر چه قدر تهدید بر علیه ایران بیشتر باشد ایران نیز به نوبه خود اقدام به تولید و تهیه تسلیحات دفاعی مدرن تر و پیشرفته تر خواهد کرد.
شاید بهتر باشد که ایالات متحده و همپیمانانش از ماجرای کره شمالی درس عبرتی بگیرند و متوجه باشند با تهدید و تحریم نمی توانند دیگر کشورها را وادار به اطاعت کنند و تا وقتی که نخست وزیر اسرائیل تلاش می کند بر علیه ایران توطئه بچیند وتنش ها بر علیه ایران را افزایش دهد قطعا مردم اسرائیل مجبور خواهند بود شب ها کابوس موشک های ایرانی را ببینند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала