احتمال صدور مجوز "پوکمان گو" در ایران

© REUTERS / CHRIS HELGRENپوکمون گو
پوکمون گو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنیاد ملی بازی‌های کامپیوتری ایران بازی پوکمون گو را مجاز دانسته و آن را فاقد محتوایی خوانده که باعث ممنوعیت آن شود، اما گفته است که نهادهای امنیتی باید مجوز نهایی این بازی را صادر کنند.

"بی بی سی فارسی" ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان ساخت برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این بازی در ایران فیلتر شده، اما معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران گفته است که این بازی بدون هماهنگی با این بنیاد فیلتر شده است.

جواد امیری گفته است که بازی پوکمون گو با محتوای فعلی، از نظر خط قرمزها و الگوهای مورد نظر حکومت ایران، مجاز است.

آقای امیری خاطرنشان کرده که پوکمون گو، یک فراسرگرمی است و استعلام از نهادهای مرتبط از جمله نهادهای امنیتی لازمه صدور مجوز نهایی برای این بازی است.

پیشتر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مکاتبه با ناشر این بازی، دو شرط برای ورود رسمی به ایران اعلام کرده بود؛ حضور سرور کاربران ایرانی در داخل کشور و تعیین موقعیت‌های مکانی بازی با هماهنگی این بنیاد.

بی بی سی توضیح می دهد بازی پوکمون گو از سامانه موقعیت‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) تلفن فرد استفاده می‌کند. بازی به این شکل است که کاربر در دنیای واقعی راه می‌رود تا پوکمون‌ها را پیدا کند که در نقاط مختلف کار گذاشته شده‌اند. این بازی الان در بسیاری از کشورهای جهان قابل دسترسی است.

نگرانی‌هایی در باره رعایت حریم شخصی افراد در این بازی مطرح شده است. وقتی این بازی نصب می‌شود، به شرکت سازنده آن اجازه داده می‌شود که مکان فرد را ضبط کرده و از طریق بازی در اختیار دیگران بگذارد.

این مشابه کاری است که اپلیکیش‌های شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، ولی در شماری از شبکه‌ها از جمله فیسبوک یا توییتر می‌توان آن را غیرفعال کرد، اما در پوکمون گو این کار باعث سخت شدن بازی برای کاربر می‌شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала