به زمین نشستن نخستین پرواز رسمی تهران- آستراخان روسیه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری

© AP Photo / Misha Japaridzeآغاز روند ساخت موتور هواپیمای پهن پیکر مشترک توسط روسیه و چین
آغاز روند ساخت موتور هواپیمای پهن پیکر مشترک توسط روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به زمین نشستن نخستین پرواز رسمی تهران- آستراخان روسیه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست هیات ایرانی که برای انجام مذاکرات با مقام های بلندپایه روسیه در نخستین مرحله از سفر وارد استان آستراخان این کشور در ساحل شمالی غربی دریای خزر شده است، افزود: روابط ایران و روسیه در ابعاد مختلف گسترش می یابد که این راهبرد در دیدارهای مختلف رییسان جمهوری دو کشور در سه سال گذشته اتخاذ و بر آن تاکید شده است.
واعظی تصریح کرد: تاکنون اسناد مختلفی در این زمینه امضا شده و اکنون زمان اجرا است تا بخش های خصوصی دو کشور با اطمینان خاطر بیشتری فعالیت های تجاری و اقتصادی گسترده تری انجام دهند.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه خاطرنشان کرد: نتیجه توافق نشست پاییز سال گذشته کمیسیون مشترک، فراتر از توسعه روابط پایتخت ها بود و مقرر شد، استان های مختلف ایران و روسیه نیز گسترش همکاری ها و مناسبات بویژه اقتصادی، سرمایه گذاری و بازرگانی را در اولویت قرار دهند.
وی همچنین با اشاره به مذاکرات خود با مقام های آستراخانی که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه انجام شد، تصریح کرد: هدف دور کنونی مذاکرات آستراخان همراه حضور یک گروه بزرگ از بازرگانان و فعالان 

EP-IBC Iran AIr - اسپوتنیک ایران
افتتاح خط هوایی تهران - آستاراخان توسط شرکت تابان
اقتصادی ایرانی، تلاش برای رسیدن به اهداف تعیین شده است. راه اندازی خط کشتیرانی و افتتاح رسمی نخستین خط هوایی تهران — آستراخان نشان می دهد که عزم دو کشور برای ایجاد تسهیلات لازم در این زمینه جدی می باشد.

صبح دیروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخستین پرواز رسمی تهران- آستراخان روسیه در فرودگاه این شهر به زمین نشست.
وزیر ارتباطات همچنین رفع موانع موجود بر سر همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور را دلیل دیگر ادامه مذاکرات هیات ایرانی در مسکو بر شمرد و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک افزون بر رشد صنعت گردشگری بین دو کشور بویژه با استان استراخان، شاهد ارتقای میزان صادرات به سراسر روسیه نیز باشیم.
مذاکرات هیات ایرانی با مقام های آستراخان در حالی انجام گرفت که هیات 45 نفری روسی به ریاست الکساندر ژیلیکین استاندار این استان در جریان سفر چهار روزه خود به ایران که روز دوشنبه پایان یافت، نشست هایی را با مقام های استان مازندران برگزار و در اجلاس توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور در تهران نیز شرکت کرد.
شهر بندری آستراخان به دلیل قرار داشتن در دهانه ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر، یک شاهراه آبی و زمینی بشمار می آید و در زمان حاضر این منطقه با فعالیت بیش از 200 شرکت ایرانی به کانون تمرکز اقدام های بازرگانی و اقتصادی ایرانیان در جنوب روسیه تبدیل شده است.
براساس آمارهای در دسترس که آخرین گزارش آن مربوط به سال 2012 است حدود 39 درصد مبادلات بازرگانی خارجی استان استراخان روسیه با جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.
همچنین وزیر ارتباطات در دومین بخش از برنامه سفر خود که از امروز در مسکو آغاز خواهد شد، افزون بر دیدار ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، دنیس مانتوروف وزیر صنعت تجارت و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رییس روسی کمیسیون همکاری های دو کشور با موضوع توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه مذاکره می کند.
از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند. پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بیشتر شده است.
اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала