گزارش و تحلیل

جریان آب سنگین ایران به سوی روسیه و نه آمریکا

© Photo / Wikipedia / Nanking2012 رآکتور اراک
رآکتور اراک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه و نه آمریکا، آب سنگین ایران را خریداری می کند.

 به گزارش  آژانس خبری « ایرنا»، علی اکبر صالحی  رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  اعلام نمود  که تهران و مسکو  به امضای توافق نامه در خصوص فروش  40 تن آب سنگین ایران به روسیه  نزدیک شده اند. بهروز کمال وندی  معاون رئیس سازمان  انرژی اتمی ایران،  در آینده نزدیک سفری به مسکو خواهد داشت  تا با روسیه  به جمعبندی نتایج  مذاکرات در این خصوص بپردازد.  احتمال آن می رود که هیئت نمایندگی روسیه  به ایران سفر  کند.  آلکسی کارپوف  نماینده روسیه  در  سازمان های  بین المللی  در وین از آمادگی روسیه برای انجام این معامله صحبت کرد.

 تولید آب سنگین  برای ایران در چارچوب  اجرای مفاد « برجام»  ممنوع نشده است،  اما  ممنوعیتی در رابطه با مقدار  آب سنگین موجود در کشور  برقرار شده است.  مطابق با موافقت نامه امضا شده در باره برنامه هسته ای ایران،  ایران نمی تواند بیش از 130  تن آب سنگین در کشور نگه دارد.  تولید آب سنگین بخودی خود خطری  دربرندارد اما به دلیل آنکه  استفاده از آن  ارتباط مستقیمی  با  توسعه  فناوری رآکتورهای  آب سنگین دارد  نظارت  دائمی  بر  اجزاء  برنامه  هسته ای ایران  حفظ می شود.

 البته نه فقظ نظارت، زیرا  یک سال پیش  گروه « شش» و ایران در چارچوب « برجام»  در این خصوص به توافق رسیدند  که آمریکا، خریدار  آب سنگین ایران خواهد بود. اما  در این روزها،  کنگره آمریکا  با خرید  32 تن آب سنگین ایران  مخالفت کرد.

  در این شرایط  ایران  به فکر معامله با روسیه افتاد. عفیفه عابدی پژوهشگر  و کارشناس  ارشد  روابط  بین الملل مرکز  تحقیقات استراتژیک  مجمع تشخیص  مصلحت  نظام ایران  در مصاحبه بامارینا الشعلان  خبرنگار « سپوتنیک»  اظهار نظر نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала