گزارش و تحلیل

هدیه کنگره آمریکا به مناسبت سالگرد برجام

© Photo / U.S. Air Force/Timothy Kimهواپیمای بوئینگ
هواپیمای بوئینگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت اوباما اجرای « برجام» را برای امنیت ملی آمریکا مهم می داند.

روز 14 ماه ژوئیه  یکسال از زمان  امضای برجام در  وین  می گذرد.  ایران در آستانه «  سالگرد»  این سند ، هدیه ای از  کنگره آمریکا دریافت کرد.

 مجلس  نمایندگان لایحه قانونی  ممنوعیت تحویل  هواپیماهای  مسافربری « بوئینگ» به ایران را به تصویب رساند.  239 نماینده  به این لایحه رأی «مثبت» دادند و 185  نفر  رأی «منفی».  نمایندگانی  که رأی مثبت دادند  معتقدند که این  اقدامی فوق العاده ضروری است، زیرا آنها  نگرانند  که هواپیماها   برای اهداف نظامی  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مورد استفاده قرار بگیرند.  قبلا  شرکت هواپیمایی « ایران ایر»  و شرکت « بوئینگ»  مموراندوم حسن تفاهم را  به امضا رساندند  که بر طبق آن، آمریکا  100 هواپیما  مدل جدید  را  با حق خرید و اجاره در اختیار ایران  خواهد گذاشت.  منظور معامله ای به ارزش  از 17 تا 25  میلیارد دلار  است.

 یکی از  مدیران  عالیرتبه  شرکت « بوئینگ»  ماه گذشته اعلام نمود  که دولت باراک اوباما  اجرای « برجام» را برای امنیت  ملی آمریکا مهم می داند.  اگر  مموراندوم امضا شده با  شرکت « بوئینگ»  اجرا شود ، این  بخشی از  موافقت ها با ایران خواهد بود.

 دفتر ریاست جمهوری  آمریکا  اعلام کرد  که  از حق وتو در خصوص  هر لایحه ای که منجر به  تضعیف « برجام» شود استفاده خواهد کرد.

اما  همه چیز تغییر می کند.  اگر  لایحه قانونی  مصوبه نمایندگان مجلس  مبدل به قانون شود،  رئیس جمهور آن را امضا خواهد کرد. در اینصورت  ایران از خرید هواپیماهای دیگر نیز محروم خواهد شد. زیرا  تا 10 درصد  لوازم یدکی بسیاری از ایرباس های  کنونی  ساخت آمریکاست  که برای خرید آنها نیز باید مجوز  صادرات دریافت کرد.

سناتورها باید  این موضوع را بررسی کنند.  مجتبی  جلال زاده   کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل، پژوهشگر پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه اسلامی آزاد  تهران  در مصاحبه با  مارینا الشعلان  خبرنگار « سپوتیک» در این خصوص اظهار نظر نمود.

مخاطب ما با شک و تردید به امضای قرارداد بین ایران ایر و بوئینگ  می نگرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала