سخنان ظریف در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر

© Sputnik / Vladimir Astapkovichسخنان ظریف در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر
سخنان ظریف در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه قزاقستان خطاب به وزرای خارجه آذربایجان ، قزاقستان ، ترکمنستان و روسیه اظهار داشت : دیدار دوباره همتایان خود در کشورهای هم کرانه دریای خزر را مغتنم می شمارم و برگزاری اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی را تبریک می گویم.

به گزارش خبرآنلاین ، ظریف بیان داشت: 20سال از اولین اجلاس وزرای امورخارجه خزر در عشق آباد و تصمیم آنان برای ارتقای سطح مذاکرات تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سپری شده است گرچه گذشت دو دهه از مذاکرات پر فراز و نشیب بیانگر پیچیدگی دشواری و در هم تندیگی موضوعات چند بعدی مرتبط با دریای خزر است ولی گذشت زمان و رویدادهای گوناگون، هیچکدام از اهمیت این پهنه آبی کاسته است.
وی در ادامه تصریح کرد: تحدید حدود مناطق دریایی در این پهنه در زمره مهمترین موضوعات مورد مذاکره کشورهای ساحلی می‌باشد در این راستا باید وضعیت جغرافیایی خاص کشورها برای رسیدن به نتایج عادلانه برای طرفها مورد توجه قرار گیرد بهره‌گیری از اصل ؟ به عنوان یک اصل پذیرفته شده حقوق بین‌الملل، ضامن دستیابی به یک راه حل مرضی الطرفین خواهد بود.
ظریف با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر در پرتو اراده سیاسی رهبران، شاهد گسترش همه جانبه مناسبات در کلیه سطوح هستیم که مبنایی برای گشودن افق‌های جدید است، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای نیل به این اهداف، حامی تأسیس یک نهاد دایمی منطقه‌ای است که ترکیب، شرح وظایف و اختیارات آن، از طریق همفکری با کشورهای ساحلی تعیین خواهد شد. تأسیس این نهاد به معنای نگاه کلان و جامع به مسایل خزر و ابعاد مختلف آن خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала