تهران روی 410 کیلومتر گسل!

© Flickr / peyman abkhezrTehran
Tehran - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک- نقشه جدید گسل‌های تهران حاوی اطلاعات کشف نشده از 30 گسل فعال است. مطابق تکلیف 10 سال پیش و معوق طرح جامع تهران، قرار است ساخت‌وساز با کاربری عمومی و مهم، در اطراف گسل‌ها محدود شود و مسیر شریان‌های حیاتی واقع روی برخی گسل‌ها تغییر کند.

با تایید محتوای این نقشه در شورای‌عالی شهرسازی، سه مجموعه شامل شهرداری تهران، دستگاه‌های دولتی و نهادهای مسوول خدمات حیاتی شهر (ادارات آب و برق و گاز و…) موظف می‌شوند خطرها و تهدیدهای بالقوه زلزله بزرگ را کاهش دهند.
رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این باره به روزنامه دنیای اقتصاد گفت: الگوی سازی شهر تهران برای سایر کلان‌شهرهای زلزله‌خیز مانند تبریز، کرمان و مشهد و شناسایی گسل‌های مهم تهران و نحوه ساخت‌وساز ساختمان‌های بزرگ در محدوده این گسل‌ها و همچنین ممنوعیت ساخت برج در حریم‌های این گسل‌ها از نتایج مثبت تهیه این نقشه‌ها است. علی بیت‌الهی گفت: با اجرایی شدن ضوابط اجرایی این نقشه‌ها هرگونه ساخت ساختمان‌های 12 طبقه در محدوده‌های گسل‌ها با رعایت ضوابط انجام می‌شود و ساختمان‌های بلند نباید در این محدوده‌ها ساخته شوند. رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: گسل‌های فعال و غیرفعال شهر تهران در این نقشه‌ها به خوبی مشخص شده و در مجموع بیش از 30 قطعه گسل اصلی، فعال و مهم با وسعت مختلف در شهر تهران شناسایی شده است. وی با بیان اینکه در مجموع 410 کیلومتر گسل زلزله در محدوده و خارج از محدوده شهر تهران شناسایی شده است که 249 کیلومتر آن در داخل محدوده شهر تهران قرار دارد، افزود: در مجموع 80‌کیلومترمربع وسعت گسل‌های تهران در داخل و خارج از محدوده است که 47 کیلومتر مربع گسل زلزله در داخل محدوده تهران قرار دارد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала