گزارش و تحلیل

آیت الله جنتی، رهبر آینده ایران؟

© AFP 2023 / Atta Kenareاجلاس مجلس
اجلاس مجلس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیت الله احمد جنتی به سمت ریاست مجلس خبرگان انتخاب شد.

 همانطور که « سپوتنیک»  اطلاع داد، اعضای مجلس خبرگان ایران در زمان  اولین نشست با حداکثر آراء  آیت الله  احمد جنتی را به سمت ریاست  مجلس خبرگان انتخاب کردند.

عماد آبشناس  کارشناس  دائمی  « سپوتنیک»  از تهران  در باره انتخاب آیت الله جنتی به عنوان  جانشین  رهبر معظم  جمهوری اسلامی ایران  اظهار نظر نمود.

 

آیت الله جنتی جزو یاران امام خمینی و قبل از انقلاب جزو فعالین درزمینه مبارزه با شاه بود و امروز او یکی از یاران آیت الله علی خامنه ای به حساب می آید. تا وقتی که اتفاقی برای رهبر پیش نیاید، بحث در مورد چه کسی باید جایگزین وی باشد، فعالا مطرح نیست. هر فردی که در یک سری رده های علمی از نظر مذهبی و از نظر سیاسی و اجتماعی باشد، کاندیدای این مقام خواهد بود. آیت الله جنتی یکی از آنهاست. اما فعلا بحث در این مورد مطرح نیست که آیا آیت الله جنتی یا کسی دیگر باشد. آقای هاشمی رفسنجانی چند ماه پیش یک بحثی را مطرح کرد که بعد تایید شد که خود آیت الله علی خامنه ای دستور داد یک کمیته از داخل خود مجلس خبرگان تشکیل بشود و افرادی که شایسته برای رهبری هستند، کاندید بکند. ولی این لیست این کاندیداها باید به صورت محرمانه بماند و اعلام نشود. و اگر خدای نکرده برای رهبر اتفاقی پیش بیاید، این جایگاه نباید دچار خلا شود. ظاهرا کمیته تشکیل شد. خیلی از افرادی که این جایگاه داشته باشند، کاندید کردند و به خود آیت الله علی خامنه ای اطلاع دادند. احتمالا مسئله این کاندیداها بحث شد ولی به صورت محرمانه ماند. احیانا اگر خلاء پیش بیاید، می شود جایگزین را  با نظر آیت الله خامنه ای انتخاب کرد، همینطور که قبلا خود آیت الله علی خامنه ای کاندیدای این پست بود، کاندیدای بعدی با نظر ایشان انتخاب می شود. تصورم این است که  آیت الله جنتی یکی از محترمترین افراد برای نگه داشتن این راز است و احتمالا ایشان اطلاع دارد که چه افرادی کاندیدا هستند.

 

 

عماد آبشناس  در خصوص مهمترین خصوصیات کاندید  مقام رهبری ایران تعریف کرد.

 

بحث سطح علمی از نظر مذهبی مطرح است. بحثی که این فرد باید مجتهد باشد در زمان امام خمینی منتفی شد. نیاز نیست که رهبر حتما مجتهد یا مرجع تقلید باشد. طبیعتا اگر مرجع تقلید باشد امتیاز بالاتری را خواهد داشت. همچنین باید فردی باشد که در همه زمیته های اجتماعی، فرهنگی، نظامی و غیره صاحب نظر باشد. اصطلاحا به این فرد جامع الشرایط می گویند یعنی از همه لحاظ ایشان به دیگران ارجحتر باشد تا به عنوان رهبر انتخاب شود. البته این فرد باید در میان مردم مقبولیت داشته باشد و جناح های مختلف سیاسی مملکت آن فرد را قبول داشته باشند. طبیعتا پیدا کردن چنین فردی  فوق العاده سخت است. به همین خاطر در ایران یک مجلس با نام مجلس خبرگان تشکیل شد و وظیفه اش این است که به دنبال چنین فردی بگردد و در صورتی که اگر برای رهبر اتفاقی پیش بیاید،  بتواند رهبر شایسته را پیدا بکند. به هر حال فردی که همه این شرایط داشته باشد، پیدا کردن او خیلی سخت است.

در مورد رهبری محدودیت سنی وجود ندارد. اما قطعا یکی از امتیازات این است که کاندیدا باید از نظر جسمانی یک فرد سالم و فعال باشد.

 

در مورد شانسی که ایشان کاندیدا بشود، او باید در مجلس خبرگان مقبولیت داشته باشد. بله، آیت الله جنتی این مقبولیت و شانس کاندید شدن را دارد. اما در مورد این که ایشان می تواند به عنوان رهبر انتخاب بشود یا نه، این یک بحث جداست. تا وقتی که رهبر ما آیت الله علی خامنه ای زنده است، هیچ کس به عنوان جایگزین مطرح نیست.

 

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با نظر هیئت تحریره مطابقت نداشته باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала