گزارش و تحلیل

شکایت ایران از آمریکا

© Sputnik / Vladimir Fedorenko /  مراجعه به بانک تصاویر مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا سعی کرد از طریق احکام قضایی دارایی ایران را مصادره کند.

 به گزارش  آژانس خبری « ایسنا»  مجلس ایران لایحه ای را به تصویب رساند  که بر اساس آن  از دولت می خواهد  از آمریکا  شکایت کند و  خواهان پرداخت  خسارات ناشی از اقدامات ایالات متحده  در خصوص  ایران از سال 1953 میلادی  شود.

از 216  نماینده مجلس،  181 نفر رأی مثبت به این  لایحه قانونی دادند. در متن لایحه قانونی آمده است که آمریکا  اقدامات زیادی  جهت  انجماد دارایی ایران در خارج از کشور به انجام رساند و سعی کرد  از طریق احکام قضایی  آنها را  مصادره کند.

بعلاوه به  گزارش آژانس « ایسنا»،  مجلس،  دولت ایران  را به  درخواست  مبلغ جبرانی در رابطه با اینکه « جاسوسان آمریکایی با وجود اینکه به جاسوسی متهم شده بودند  بر اساس توافق الجزیره آزاد شدند » و پرداخت  بیش از 2  میلیارد دلار  در ازای «  اتهامات بی اساس وارده به ایران در رابطه با دست داشتن در انفجارات  لبنان در سال 1983 و عربستان سعودی در سال 1996 میلادی،  فرا خواند.

 حسین  شیخ الاسلام  مشاور  رئیس  مجلس ایران در امور بین الملل  در باره جزئیات دیگر این  شکایت در مصاحبه با  خبر نگار « سپوتنیک» توضیح داد.

 

بسم الله الرمن الرحیم

این کار آمریکا برخلاف مقررات بین المللی است. اموالی که در آنجا بود، اموال دولت ایران نیست، اموال بانک مرکزی و متعلق به ملت ایران است. کار آمریکا غیر قانونی بوده است چرا که آنها رفتند و در کنگره مقرراتی جدید را تصویب کردند. این امر هم برخلاف قوانین داخلی آمریکا می باشد چرا که این در واقع یک دخالت مستقیم قوه مقننه در امور قوه قضایی است. آمریکا داگاه های خودش  را مجبور کرد که برای یک اتفاقی که هیچ ارتباطی به ایران ندارد، ضد ایران عمل کنند. این اتفاق در اثر اشغال آمریکا در بیروت افتاد. وقتی که اسرائیل  لبنان را اشغال کرد و نیروی آمریکایی برای پشتیبانی از اسرائیل در لبنان مستقر شدند، آن زمان ملت لبنان عملیات علیه آمریکایان را انجام دادند. این اتفاق هیچ ربطی  به ایران ندارد ولی آمریکایان این مسئله را به دادگاه کشیدند تا به مصوبه کنگره به جای ماهیت حقوقی یک ماهیت قضایی داده  و اجرا شود. این کار بر خلاف قوانین داخلی آمریکاست ولی آمریکا با زورگویی می خواهد این قضیه را پیش ببرد. به همین دلیل اموال ما را مصادره کرد. ما در قبال این کار در دادگاه بین المللی دادگستری شکایت خواهیم کرد. ما همچنین برای جنایاتی که آمریکا اینجا (در ایران) انجام داد، شکایت خواهیم کرد. از کودتای 28 مرداد و بعد  مزدوران آمریکایی برعلیه ملت ایران چه جنایاتی را انجام دادند، شکنجه هایی که کردند، کشتارهایی که در خیابان ها انجام دادند. سفر آقای نیکسون به ایران به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا و شهادت 3 دانشجوی ما. همچنین باید به مشکلاتی که در طول انقلاب پیش آمد مانند شکنجه ها و کشتارهای خیابانی اشاره کنیم. و همچنین کمک به صدام حسین در حمله به ایران وکمک برای زدن شهر ها و استفاده از اسلحه شیمیایی و همچنین زدن هواپیمای مسافربری ما و زدن سکوهای نفتی ما در خلیج فارس. همه این کارها علی رغم قرارداد و معاهده هایی است که قبلا بین ایران و آمریکا امضا شده بود. آمریکا بر اساس اینها حق نداشت چنین کارهایی را بکند ولی متاسفانه برخلاف قوانین بین المللی عمل کرده است. ما از این چیزها شکایت خواهیم کرد.           

 اعضای مجلس ایران  متذکر شدند  که « شرکت آمریکا در  کودتای ایران در سال 1953  میلادی ، حمایت از  صدام حسین، رژیم  عربستان سعودی و تروریست ها  که باعث  کشته شدن  17 هزار نفر  شد  — گواه آشکار  آن است  که ایالات متحده  از  تروریسم  حمایت می کند و متأسفانه  در بیشترین موارد اینگونه اقدامات  آمریکا نادیده انگاشته می شود.

 

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با نظر هیئت تحریره مطابقت نداشته باشد.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала