گزارش و تحلیل

ارسال پردازنده های روسی به ایران، شوخی اول آوریل بود

© Fotolia / Uli-Bارسال پردازنده های روسی به ایران، شوخی اول آوریل بود
ارسال پردازنده های روسی به ایران، شوخی اول آوریل بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه و ایران گفتگو در زمینه ی علمی- فن آوری و در چهارچوب پروتکل های امضاء شده ی چهارسال پیش در خصوص همکاری ادامه می دهند.

والنتین تسوی ، عضو کارگروه مربوط به مسائل نفت و گاز کمیسیون بین دولتی روسیه و ایران به اسپوتنیک در این خصوص اطلاع داد. وی در عین حال بیان داشت که اطلاعات در مورد ارسال پردازنده های " البروس" واقعیت ندارد.
یادآوری می کنیم که این روزها بلافاصله چندین رسانه در این خصوص اطلاع دادند که تولید کننده ی روسی پردازنده های " البروس" توافق چهارچوبی در خصوص قابلیت سازمان دهی ارسال پردازنده ها به جمهوری اسلامی را با ایران امضاء کرده است. سایت cnews.ru در خصوص این محصول اطلاع داد: " ویژگی اصلی پردازنده های روسی " البروس" این است که می توان آنها را جایگزین سیستم های کامپیوتری وارداتی نمود ، در جایی که این سیستم ها به امنیت اطلاعات و استقلال فن آوری نیازمندند. " به نظر می رسد که مرکز ملی توسعه فن آوری های نوین " دلتا" با طرف ایرانی این توافق را امضاء کرده است.
والنتین تسوی، مدیر اجرایی مرکز ملی توسعه فن آوری های نوین " دلتا" که عضو کارگروه کمیسیون بین دولتی ایران و روسیه در مسائل نفتی نیز محسوب می شود در مصاحبه ای با مارینا الشعلان در خصوص می گوید:
در واقع چهاردهم ماه مارس ، وزیر انرژی روسیه الکساندر نوواک به ایران رفت. اما در جلسه کمیسیون بین دولتی ایران و روسیه موضوعات مربوط به ساخت نیروگاه برق حرارتی و همچنین مسائل نفت و گاز در زمینه حجم استخراج و غیره بحث و بررسی شدند.

Открытие международной выставки Интерполитех-2015 - اسپوتنیک ایران
خرید پردازنده های روسی " البروس" توسط ایران
 موضوع مربوط به ارسال پردازنده های روسی به ایران مطرح نشد. مرکز ملی توسعه فن آوری های نوین " دلتا" در واقع درساختار کمیسیون بین دولتی جای دارد و از مدت ها پیش در کار همکاری فن آوری علمی با ایران شرکت می کند. لازم به ذکر است که ما طی 9 سال برای لغو تحریم ها از ایران آماده می شدیم. اما موضوع مربوط به ارسال پردازنده ها در رسانه ها طوری منتشر و پخش شد که با واقعیت سازگار نیست. تسوی خاطر نشان کرد: ما با ایران همکاری می کنیم. ما (مرکز ملی توسعه فن آوری های نوین " دلتا") چهار پروتکل با ایران در خصوص تشکیل شرکت های مشترکی برای طراحی و تولید تجهیزات در ایران ، استفاده از تکنولوژی روسی برای استخراج نفت و حفظ اسناد حسابداری و همچنین برای طراحی سیستم های مدل سازی ریاضی زمین شناسی و هیدرودینامیک در زمینه نفت و گاز ایران داشتیم. موضوع مربوط به ارسال پردازنده ها به عنوان منبع ، به طور جداگانه از تجهیزات و کامپیوترها ، به طور کل با طرف ایرانی بحث و بررسی نشده است. بنابراین اطلاعات مربوط به ارسال پردازنده های " البروس" به ایران را می توان شوخی اول آوریل به حساب آورد." 

اگر اطلاعات مربوط به ارسال پردازنده های البروس به ایران شوخی اول آوریل باشد می توان تنها یک نتیجه گرفت اینکه برای ایران چنین پیشنهادی بسیار جالب توجه به نظر می آید. مسئله ی امنیت کامپیوتری برای جمهوری اسلامی ایران ، یکی از مسائل مورد بحث و داغ در اوضاع درگیریهای سایبری موجود با مخالفین خود است.
مدل روسی میکرو پردازنده های " البروس" در واقع ممکن است در سازمان های صنعتی با نیاز بالا به امنیت اطلاعاتی استفاده شده و یا در سازمان های نظامی به کار رود.
در دوره ی گشایش فرصت ها برای ایران با لغو تحریم ها، همکاری ایران و روسیه شتاب می گیرد و افق های جدیدی باز شده اند. موضوع دفاع سایبری ممکن است به یکی از چشم اندازهای این همکاری تبدیل شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала