گزارش و تحلیل

آیا اوپک به ایران اجازه می دهد که حجم استخراج را به سطح قبل از تحریم ها برساند؟

© AFP 2023 / Atta Kenareآیا اوپک به ایران اجازه می دهد که حجم استخراج را به سطح قبل از تحریم ها برساند؟
آیا اوپک به ایران اجازه می دهد که حجم استخراج را به سطح قبل از تحریم ها برساند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیش از آغاز به کار کمیته استخراج کنندگان عمده نفت در دوحه ، عربستان سعودی بیانیه ی غیر منتظره ای انجام داد.

فاینینشال تایمز به نقل از منبعی در اوپک اطلاع داد ، صادرکننده عمده نفتی در خصوص توافق مربوط به حفظ سطح استخراج نفت بدون حضور ایران ابراز امیدواری نمود. نماینده ی اوپک گفت: " قراردادی بین بسیاری از کشورها در خصوص تعلیق مشترک وجود دارد برای چه آنرا به ایران وابسته کرد… علی رغم تمامی مباهات ، ما باید ببینیم که ایران می تواند آنرا انجام دهد یا خیر"
ضمنا پیشتر در ماه فوریه عربستان سعودی نقطه نظر دیگری داشت و اعلام کرد که اگر توافق مربوط به حفظ سطح تولید نفت در حجم ژانویه بدست آید ، این ابتکار باید توسط تمامی اعضای اوپک و از جمله ایران رعایت گردد.
آیا ایران به اوپک و اوپک به ایران نیاز دارد؟
منوچهر تکین ، کارشناس و اقتصاد دان مستقل ایرانی در زمینه ی انرژی از لندن در مصاحبه ای با مارینا الشعلان به این پرسش ها پاسخ می دهد:


به نظر می رسد که این اختیار تام تنها به ایران داده نمی شود. در این روز ها مشخص شد که لیبی به عنوان کارتل نفتی نیز از حضور در کمیته استخراج کنندگان نفت که هفدهم آوریل در دوحه برگزار می شود امتناع کرد. نماینده ی این کشور رد حضور در آن را اینطور توضیح داد که کشور آفریقای شمالی قصد دارد تولید نفت را پس از درگیری های سیاسی درون کشوری طولانی مدت بیشتر کند. اما حرف آخر را رئیس کارتل نفتی یعنی عربستان سعودی می زند. منوچهر تکین می گوید:


آقای کارشناس تاکید کرد که پروسه مربوط به افزایش تولید در ایران آنقدر سریع نخواهد بود. در عین حال علی رغم پیش بینی های فراوان ، دکتر منوچهر تکین که تجربه ی کار در پروژه های نفتی در ایران را دارد تایید کرد که جمهوری اسلامی ایران به طور کل با قدرت به نتیجه ی دلخواه دست یافته و به سطح اعلام شده می رسد. آقای منوچهر تکین می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала