گزارش و تحلیل

کاریکاتوریست ایرانی، فاتح اینستگرام

© Flickr / Yuri Levchenkoкарандаши
карандаши - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صدها اثر با موضوعات متنوع، بیش از 80 هزار دنبال کننده در اینستگرام و البته هیچ لذتی بی مانندتر از فرآیند کار نیست.

تمام اینها وصف حال یکی از مشهورترین هنرمندان کاریکاتوریست با نام مجید خسروانجم است.
سبک اصلی هنر وی استفاده از ابزار واقعی در کار است. در نتیجه یک عکس ترکیبی شوخ طبعانه یا طنز زنده بدست می آید. در بین ابزارها می توان سکه ها ، قفل ها ، مهره های شطرنج، میوه های تازه ، گل ها ، لباس و غیره را دید.
مجید در یکی از محلات تهران و در سال 1978 متولد شده است. وقتی پانزده ساله بود برای اولین بار به کاریکاتور علاقه مند شد. او در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک می گوید:


در سال های تحصیل مجید در رقابت های متعدد بین المللی و داخل ایران در رشته ی کاریکاتور شرکت کرد. این هنرمند شرح می دهد: " ما همیشه مسابقات را برای هیجانش جستجو می کردیم و سعی می کردیم در همه ی آنها شرکت کنیم. خیلی از هنرمندان ایرانی همین کار را می کردند. در یک مسابقه ی بین المللی در بلژیک 300 بلژیکی ، 200 هلندی ، 20 انگلیسی، 1 آفریقایی و 780 ایرانی شرکت داشتند."
مجید خسروانجم به طور مرتب کارهای جدیدی در صفحه ی اینستگرام خود منتشر می کند. او به موضوعات سیاسی علاقه ای ندارد. اما بسیاری از کارهایش به مشکلات اجتماعی مرتبطند که به طور غیر مستقیم به سیاست وصل می شوند. او در اینباره می گوید:


آثار مجید خسروانجم به طور مرتب در نمایشگاه های بین المللی کاریکاتور به نمایش گذاشته می شود و درنمایشگاه کاریکاتور و تاریخ به صورت آثار تصویری درباره شبه نظامیان داعش نیز ارائه شد. در واقع همانطور که خودش می گوید ، خلق کاریکاتور را بیشتر برای خودش ادامه می دهد. مجید در همه جا نقاشی می کشد. یک بار در خانه ی دوستی او صفحه های سفید را از کتاب جدا کرد تا رویشان نقاشی کند برای آنکه چیز مناسب تری برای ترسیم در دسترسش نبود. مجید بدش نمی آید که در دیوارهای خیابان ها هم نقاشی کند. معمولا بعد از اتمام نقاشی روی دیوار باید هر چه سریعتر از محل حادثه دور شود تا برای کارش مجازاتش نکنند. اما همیشه موفق نمی شود. یک بار همینکه نقاشی در عابربانک را شروع کرد بلافاصله نگهبان او را حین ارتکاب جرم گرفت.
در این روزها مجید خسروانجم ، مثل میلیون ها هم میهن خود برای نوروز آماده می شود. البته از نقطه نظر هنری.

 

. در هر صورت نفرین به جنگ...

Фото опубликовано مجید خسروانجم (@khosroanjom_majid) Дек 27 2015 в 9:51 PST

 

. تقدیم به همه ی مادران رویاساز سرزمینم. مخصوصا مخاطب خاص. 😊

Фото опубликовано مجید خسروانجم (@khosroanjom_majid) Фев 7 2016 в 12:11 PST

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала