گزارش و تحلیل

مردم ایران امروز پای صندوق های رای رفتند

© Sputnik / Somayeh Pasandideمردم ایران امروز پای صندوق های رای رفتند
مردم ایران امروز پای صندوق های رای رفتند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک- انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح امروز (جمعه 26 فوریه) در هزار و 63 حوزه انتخابیه اصلی و فرعی و بیش از 52 هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور آغاز شد.

 در این دور از انتخابات  تعداد واجدین شرایط برای رای دادن 54 میلیون و 915 هزار و 24 نفر هستند که می توانند تا ساعت 18 امروز با مراجعه به شعب اخذ رای در سراسر کشور ایران، آرای خود را به صندوق بریزند.

در دهمین دور انتخابات مجلس جمهوری اسلامی ایران و پنجمین دور انتخابات مجلس خبرگان اسلامی 3 میلیون و 88 هزار و 300 نفر برای نخستین بار می توانند در انتخابات شرکت نمایند. رای دهندگان می توانند کاندیدای مورد نظر خود را از میان 4 هزار و 844 نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین 159 داوطلب انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزینند. بیش از 500 خبرنگار و تصویر بردار از رسانه های ٢٩ کشور جهان برای پوشش خبری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ایران سفر کرده اند. هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نیز در اطلاعیه شماره یک خود اعلام کرده است، نظارت بر انتخابات صرفا بر عهده شورای نگهبان است و عناوین دیگر حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهند داشت.

در ادامه گفتگو با برخی از تهرانی ها را پای صندوق های رای می شنویم:

— حق رای، حقی است که به هر ایرانی داده می شود برای ایفای نقش در تصمیم گیری کشور و یک نماینده اصلح باید متعهد با اجرای قانون اساسی کشور باشد.

— نماینده خوب باید صادق و متعهد به وظایف خود و راستگو باشد، من از کاندیدهایی که به انها رای داده ام انتظار دارم تا به وعده هایی که پیش از انتخابات داده اند عمل نمایند. نمایندگان باید تلاش نمایند تا صلح و آرامش را در کشور برقرار کرده و از جنگ طلبی و رفتارهای پرخاشگرانه دوری کنند.

— حضور افراد در انتخابات نشان دهنده تمدن و مدنیت افراد است. بحث اشتغال و کارآفرینی در حال حاضر از مهمترین مباحث کشور می باشد، نمایندگان باید تلاش نمایند تا قوانین مربوط به سرمایه گذاری در کشور را تسهیل نموده تا چرخه اقتصادی به گردش بیافتد. ما به کاندیدها با امید رای می دهیم، اما به این معنی نیست که به آنها اعتماد مطلق دارم، حتی پیش آمده که نماینده مورد نظر وارد مجلس شده اما چون عملکردی خوبی نداشته من هم در دوره های بعدی به آن رای ندادم. ما در کشور معضلاتی از قبیل مشکلات سیاسی و اقتصادی داریم که باید اقدامات جدی در راستای بهبود آنها صورت گیرد، ضمن اینکه عملکرد نمایندگان مجلس به نوعی تعیین کننده وجهه کشور در مجامع بین المللی است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала