رفع تحریم ها از ایران و موضوع روابط ایران و روسیه

© AFP 2023 / Joe KlamarСовместное фотографирование участников переговоров по ядерной проблеме Ирана в Вене
Совместное фотографирование участников переговоров по ядерной проблеме Ирана в Вене - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، در پی توافق هسته ای بین ایران و 1+5، روز 26 دی 1394 (مصادف با 16 ژانویه 2016) تحریم های تحمیلی علیه ایران به خاطر برنامه هسته ای رفع شد.

توافق هسته ای، یک «موفقیت بزرگ» برای ایران، «حل یک مسأله غیرضروری»، و ایجاد یک سابقه خوب برای حل مسایل جهانی از مسیر دیپلماسی بود. به علاوه این امید شکل گرفت که مسایل متعدد منطقه ای دیگر نیز از مسیر دیپلماسی و مذاکره قابل حل و فصل است.
رفع تحریم ها اثرات مثبتی بر فضای سیاست خارجی و تجارت خارجی ایران دارد. به گفته رییس جمهوری اسلامی ایران «اجرای برجام به ضرر هیچ کشوری نیست؛ دوستان ایران خوشحالند و رقیبان نیز نباید نگران باشند.»
با توجه به مسؤولیتی که به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه دارم، فکر می کنم رفع تحریم ها، نتایج مثبت و محرک جدیدی در روابط ایران و روسیه وارد خواهد کرد. در این زمینه می توانم به موارد زیر اشاره نمایم:

دارایی های بلوکه شده ایران 92 میلیارد دلار تخمین زده می شود - اسپوتنیک ایران
با لغو تحریم ها 32.6 میلیارد دلار از منابع بلوکه ایران آزاد می شود
 1) تحریم ها بر مبادلات اقتصادی ایران و روسیه طی سال های گذشته اثر منفی داشته و منجر به کاهش مبادلات دو کشور شده بود. رفع تحریم ها می تواند زمینه ای برای گسترش و تقویت همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف را فراهم نماید.
2) یکی از مشکلات اصلی در روابط اقتصادی و تجاری، مشکل تصفیه حساب بانکی و نقل و انتقال پول بوده است. با رفع تحریم های ایران این مشکل حل شد و بانک های دو کشور می توانند به راحتی کار کنند.
3) یک مشکل دیگر روابط دو کشور، نبود منابع مالی کافی برای اجرای پروژه های مورد توافق بود. با گشوده شدن خط اعتباری از سوی روسیه و هم چنین آزاد شدن پول های مسدود شده ایران، برای تأمین منابع مالی پروژه های مورد توافق گشایش ایجاد شد.
4) طی ماه های گذشته دیالوگی در سطح دو رییس جمهور برای گسترش و تقویت روابط دو کشور برقرار شد. رفع تحریم ها، می تواند زمینه گسترده ای را برای اجرای توافقات مقامات عالی دو کشور فراهم نماید.
5) طی سال های تحریم، عامل سوم یعنی غرب بر روابط روسیه و ایران اثرگذار بوده است. در شرایط جدید اثر عامل سوم بر روابط دو کشور کاهش می یابد.
6) کاهش تعرفه ها، یکی از ضروریات در روابط تجاری دو کشور است. این روند آغاز شده و امیدواریم که موضوع کاهش تعرفه ها در تمامی زمینه های دارای منافع متقابل دو کشور گسترش یابد.
موگرینی: توافق با ایران اعتماد همسایگان را به حل بحران بیشتر می کند - اسپوتنیک ایران
موگرینی: برداشتن تحریم ها علیه ایران گامی بزرگ در جهت صحیح است
 7) برداشته شدن تحریم های ایران تأثیر چندانی بر کاهش قیمت نفت نخواهد گذاشت. قیمت نفت، تاکنون تحت تأثیر عوامل دیگر تا حد زیادی کاهش یافته است. ایران نیز از کاهش قیمت نفت متضرر می شود و با رفع محدودیت ها، ورود ایران به بازار نفت تدریجی و حساب شده خواهد بود.
8) بوروکراسی پیچیده، یکی از موانع اصلی کار در دو کشور است. امید است با شرایط جدید و توجه دو رییس جمهور به گسترش و تقویت روابط دو کشور، برای کاهش بوروکراسی ابتکارات جدیدی ارایه شود.
9) گردشگری، یکی از زمینه های لازم برای همکاری دو کشور است. دو کشور از ظرفیت های گسترده ای برای جذب توریست برخوردار هستند. موضوع گردشگری علاوه بر کسب منافع اقتصادی، زمینه ای برای افزایش آشنایی متقابل مردم دو کشور از یک دیگر می شود. تغییر نگاه به ایران در افزایش سفرهای گردشگری به این کشور نیز اثرگذار بوده است. سفر مردم روسیه به کشور همسایه با ایجاد تسهیلات جدید در صدور روادید آسان تر از گذشته خواهد بود.
10) در شرایط جدید ضرورت دارد، کمپانی های روس با تمام توان در بازار سرمایه گذاری و صنایع ایران حضور یابند و در این بازار رقابتی از طریق مشارکت در تأمین مالی و انتقال فن آوری، یک مزیت برای خود ایجاد نمایند.
ایران به بازار نفت باز گشته است - اسپوتنیک ایران
ایران به بازار نفت باز گشته است
11) ایران و روسیه می توانند در زمینه برقراری تسهیلات لازم برای واردات مواد غذایی از ایران همکاری گسترده تری داشته باشند. تسریع در صدور مجوزهای لازم برای واردات مواد لبنی از ایران ضروری است.
 12) ایران چند سال است که عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است و مایل به تقویت این سازمان است. با رفع تحریم ها، زمینه عضویت کامل ایران در این سازمان فراهم شده است.
13) ایران مایل به تقویت همکاری های اقتصادی و بانکی با روسیه و باز کردن حساب مشترک و بانک مشترک برای تصفیه به روبل و ریال است. امیدوارم بانک مرکزی روسیه در پاسخ به ابتکارات ایران، گام های جدی بردارد.
14) گسترش همکاری با چین، روسیه و هند، اولویت تغییر ناپذیر سیاست خارجی دولت کنونی در ایران است. طی دو سال گذشته نیز میان دو رییس جمهور، گفتگوی سازنده شکل گرفته است. ایران از روسیه برای همکاری در همه مراحل دست یابی به توافق هسته ای و رفع تحریم ها سپاسگزار است.
15) شرایط منطقه، ضرورت همکاری های جدی تر ایران و روسیه در حوزه های مختلف را ایجاب می نماید. در شرایطی که برخی کشورهای منطقه درصدد ایجاد تنش و مشکل هستند، لازم است نیروهای همسو در جهت برقراری ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم، همکاری نزدیک تر و جدی تری داشته باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала