گزارش و تحلیل

ائتلاف وهابیون برای مبارزه با داعش

© AFP 2023 / Khaled Desoukiائتلاف وهابیون برای مبارزه با داعش
ائتلاف وهابیون برای مبارزه با داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی به طور جدی با مسائل امنیت بین المللی درگیر شده و تصمیم گرفته است به فاز فعال مبارزه با تروریسم فراملی وارد شود.

مقامات پادشاهی می خواهند این کار را با این وحشیان طی همکاری با جنبش ضد تروریستی مانند سیرالئون ، سومالی ، مجمع الجزایر قمر ، موریتانی و نیجریه انجام دهند.

عربستان تجهیزات نظامی خود را به مرز یمن اعزام می کند - اسپوتنیک ایران
مصر، ترکیه، قطر و پاکستان به ائتلاف ضدتروریستی عربستان پیوستند
 این دول و سایرین (در کل تعدادشان به 34 عدد می رسد) ، بیانیه ی مشترکی را در ریاض منتشر کردند. در این بیانیه آمده است، آنها تصمیم گرفته اند ائتلاف نظامی جدیدی با ریاست عربستان سعودی برای مبارزه با تروریسم و فساد و همچنین آشوب های گسترده در جهان اسلام تشکیل دهند. العربیه اطلاع داد: ستاد فرماندهی اتحادیه ی ضد تروریستی جدید در ریاض بوده و عربستان سعودی کار هماهنگی برای عملیات ها و حمایت از اجرای عملیات های نظامی مشترک علیه تروریسم ، طراحی نقشه ها و استراتژی موثر ، لزوم دستیابی به اهداف مقرر شده ائتلاف را برعهده دارد.
بر طبق بیانیه ی منتشر شده ، ائتلاف اسلامی علیه تروریسم تمامی نیروهای بین المللی خود را برای مبارزه با تروریسم و تضمین صلح و امنیت به کار گرفته و با تمامی کشورهای دوست که طرفدار صلح در کل جهان هستند همکاری می کند. به نظر می رسد سوریه و عراقی که ضربه ی اصلی را از تروریست های داعش متحمل می شوند و همچنین سایر کشورهایی که از نقطه نظر تقابل با داعش موثرترند یعنی روسیه و ایران به این امر مرتبط نمی شوند. هیچ کدام از این کشورها به ائتلاف از نو ساخته شده وارد نشده اند.
" ائتلاف اسلامی جدید" چه اهدافی را دنبال می کند؟ این ائتلاف بدون همکاری با مهره های کلیدی منطقه در مبارزه با داعش چه موفقیت هایی بدست خواهد آورد؟ محمد علی مهتادی ، کارشناس ارشد مسائل خاور میانه ، مشاور ارشد مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه در تهران ، پیش بینی خود را در این ارتباط در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک فارسی در میان می گذارد:

​تاریخ دوساله ی مبارزه با داعش ، نشان داده است که هر ائتلافی برای مبارزه با آن در عمل موثرو موفق نیست. یک و نیم سال پیش رگبار پوچ و بیهوده ی ائتلاف غرب به محدوده ی سوریه دلیل روشنی بر این مدعاست. برنامه ی نابودی تروریست ها به هر شکل و منطق پیش روی عربستان سعودی قرار گرفته است ، محمد علی مهتادی می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала