فراخوان چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال منتشر شد

© Fotolia / aaastocksفراخوان چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال منتشر شد
فراخوان چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال منتشر شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از پژوهشگران خواست تا آثار خود را برای شرکت در چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایسنا، چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور توسعه پژوهش های فرهنگی درحوزه فرهنگ و هنر ایران، تشویق پژوهشگران و اندیشمندان داخلی به تحقیق در ابعاد مختلف فرهنگ، هنر و ارتباطات در ایران و نیز شناسایی و معرفی آثار برتر در حوزه پژوهش های فرهنگی برگزار می شود.
پژوهش فرهنگی به اثر مکتوبی گفته می شود که به یک یا چند پرسش درباره فرهنگ و جامعه ایران پاسخ دهد و بر اساس اسناد و مدارک یا شواهد تجربی و تجزیه و تحلیل آنها با روش های علمی به نتایج مشخص بنیادی یا کاربردی برسد که این پژوهش ها از نظر قلمرو بایستی در زمینه فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگ عمومی ایران باشد.
بنا بر اعلام دبیرخانه این جشنواره، از مراکز علمی و پژوهشی، پژوهشگران و صاحبنظران داخلی دعوت می شود با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تا پایان دیماه ضمن تکمیل کاربرگ مربوط، یک نسخه از اثر پژوهشی خود را که در فاصله 1391 تا آذر 1394 در قالب طرح پژوهشی، پایان نامه دکتری و کتاب منتشر شده، به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
بر اساس این گزارش آثاری در اولویت جشنواره قرار می گیرند که آسیب شناسانه، کاربردی، ناظر به فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شامل ارائه راهکار باشد.
محورهای این فراخوان در بخش «مطالعات راهبردی فرهنگ» شامل اقتصاد فرهنگ، فرهنگ و اقتصاد مقاومتی، فرهنگ عمومی، حقوق فرهنگ، سیاستگذاری فرهنگی، آینده پژوهی فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی، سنجش فرهنگی، فرهنگ و منش ایرانیان، چشم انداز فرهنگی ایران 1404، سرمایه فرهنگی و اجتماعی، هویت فرهنگی و مطالعات زبان و ادبیات فارسی است.
در بخش «ارتباطات» پژوهشگران می توانند مقالات خود را در محورهای رسانه های جدید و فضای مجازی،
خبرگزاری ها و مطبوعات، بازی های رایانه ای، قدرت نرم و هوشمند، ارتباطات میان فرهنگی، ارتباطات سلامت و ارتباطات بحران ارسال کنند.
همچنین در بخش «مطالعات دینی فرهنگ» موضوع هایی همچون دین و فرهنگ، دین و ارتباطات، دین و هنر، قرآن و عترت، فرهنگ ایثار و شهادت، مسجد و نماز، وقف و امور خیریه، امر به معروف و نهی از منکر، حج و زیارت و مطالعات فرهنگی جهان اسلام قابل ارائه است.
علاقه مندان به بخش «هنر» نیز می توانند آثار خود را در زمینه های تئاتر، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی و مد و لباس به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خرداد سال جاری طی حکمی محمدرضا جوادی یگانه را به عنوان دبیر چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال منصوب و احیای مرجعیت پژوهش فرهنگی این وزارت خانه را از مهم ترین اهداف چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال اعلام کرد.
«گسترش، تقویت و نشر پژوهش های فرهنگی و هنری با موضوع های مختلف فرهنگ و هویت دینی و ملی» و «تشویق پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی به تحقیق در ابعاد مختلف فرهنگ و هنر در ایران»، «تقویت پژوهش های کاربردی برای شناسایی ظرفیت های تعامل فرهنگی با جهان» و «زمینه سازی برای انجام پژوهش های فرهنگی بومی مرتبط با زمینه های فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیازهای فرهنگی جامعه» از دیگر اهداف جشنواره چهاردهم است.
بر اساس آئین نامه جشنواره بین المللی پژوهش فرهنگی سال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال جشنواره بین المللی پژوهش فرهنگی سال را برگزار می کند و مجری این جشنواره، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که دبیرخانه دائمی جشنواره نیز در این پژوهشگاه مستقر است.
برگزیدگان جشنواره فرهنگی سال علاوه بر دریافت لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عضویت بنیاد ملی نخبگان درآمده و از حمایت های مادی و معنوی بهره مند می شوند.
قرار است مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال اسفند ماه برگزار شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала