دیمیتری راگوزین: ضرورت تشکیل کمیسیونی جدید با عنوان کمیسیون عالی همکاری فناورانه بین دو کشور ایران و روسیه

© Sputnik / Alexander Kryazhevدیمیتری راگوزین: ضرورت تشکیل کمیسیونی جدید با عنوان کمیسیون عالی همکاری فناورانه بین دو کشور ایران و روسیه
دیمیتری راگوزین: ضرورت تشکیل کمیسیونی جدید با عنوان کمیسیون عالی همکاری فناورانه بین دو کشور ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به اینکه ایران و روسیه در شرایط تحریم تجربه های زیادی در زمینه علمی و صنعتی کسب کرده اند، گفت:همکاری در زمینه ماهواره های سنجشی از راه دور یکی از موضوعات مورد علاقه ایران و روسیه در زمینه همکاری های علمی و فناوری است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا، دیمیتری راگوزین روز چهارشنبه در دومین نشست کمیسیون عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه در جمع خبرنگاران افزود:بین کشور ایران و روسیه سال های مدیدی است که توافقاتی در قالب کمیسیون های مشترک شروع شده که منجر به همکاری های اقتصادی، فرهنگی و تجاری شده است.
وی بیان کرد:درعین حال لازم دیده شد که کمیسیون جدیدی با عنوان کمیسیون عالی همکاری فناورانه بین دو کشور ایجاد شود تا زمینه های فناوری های پیشرفته و علوم را پوشش دهد.
وی ادامه داد:اکنون در مقطع تاریخی روابط بین دو کشور ایران و روسیه هستیم و روابط ما از حالت عادی باید خارج شود و به یک روابط دوستانه برسد و در رابطه با موضوعاتی که آینده دو کشور ترسیم می کند، کارکنیم.
راگوزین اظهارکرد:غالبا تصور می کنیم خواسته هایمان را از یک کشور دوردست پیشرفته که فناوری های های تک نیز دارد باید بگیریم در صورتی که از پیشرفت هایی که در کشورهای همسایه خود وجود دارد غافل می شویم.
وی ادامه داد:فدراسیون روسیه همیشه سیاست خودکفایی را پیش گرفته و روی همین زمینه در پتانسیل علمی و صنعتی خودکفا شده و صاحب مکتب است؛ اکنون مکاتب علمی فوق العاده ای دارد و در زمینه مطالب صنعتی نیز که آینده کشور را ترسیم می کنند به ویژه های تک کار می کند.
معاون نخست وزیر روسیه افزود:اکنون ما تلاش می کنیم که سرعت خود را در این زمینه ها افزایش دهیم تا بتوانیم جبران مافات مربوط به دهه 90 و قرن گذشته را به ویژه در زمینه علمی و صنعتی در صنایعی مانند صنایع فضایی، هواپیماسازی، رادیوالکترونیک و نانوتکنولوژی و دیگر تکنولوژی ها کنیم.
راگوزین گفت: اکنون روسیه محصولاتی دارد که به آن افتخار می کند و این محصولات را به دیگر کشورها صادر می کند، تحریمی که از ابتدای سال 2014 به فدراسیون روسیه از طرف غرب اعمال شد منجر به این شد که دانشمندان و صنعتگران روسیه بیدار شوند تا بر روی خودکفایی کشور کار کنند و استعدادهایی که در این کشور وجود داشت شکوفا شود ودر این زمینه نیز رئیس جمهور روسیه دستور بر فعالیت در زمینه جایگزینی واردات داده است.
وی یادآور شد: غربی ها تلاش کردند ایران را نیز به زانو درآورند، در چند دهه قبل آنها بر کشور ایران تحریم اعمال کردند و تلاش کردند ایران را محصور کنند اما این کشور یاد گرفت چگونه خودکفا شود و در زمینه علمی و صنعتی کار کند.
وی افزود: در این سفر که به دعوت معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران به ایران آمده ام از کارخانه هواپیماسازی اصفهان مکانی که تولیدات غیرنظامی دارد بازدید کرده و از سطح توانمندی متخصصان ایرانی آگاه شدم.
وی گفت: من به سطح توانمندی و تجربه ای که متخصصان و جوانان ایرانی در مسیر خودکفایی کسب کرده اند احترام بسیار قائل هستم.
وی با اشاره به اینکه اکنون ما در شرایط منحصر به فردی قرار داریم، گفت:ایران و فدراسیون روسیه در شرایطی که هر دو کشور تحریم هستند تجربه های زیادی در زمینه علمی و صنعتی کسب کرده اند.
معاون نخست وزیر روسیه یادآور شد:اکنون هیات های عالی رتبه کشور روسیه شامل وزارتخانه های مختلف، بخش های اقتصادی و شرکت ها در حال آمدن به ایران جهت ارزیابی از موقعیت های همکاری دو کشور هستند تا پروژه های همکاری را برای سفر پوتین رئیس جمهور روسیه که هفته آینده برنامه ریزی شده، فراهم کنند.
راگوزین در پاسخ به خبرنگار ایتارتاس روسیه در زمینه اینکه روسیه چه برنامه تحقیقاتی مشترکی با ایران دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران گام های بسیار مهمی در زمینه فناوری های پیشرفته برداشته از جمله کامپوزیت، نانو، صنعت دیجیتال و غیره برداشته و ما بسیار علاقه مند هستیم با ایران شرکت های مشترکی داشته باشیم و در این زمینه کار کنیم.
وی بیان کرد: ایران فعالیت های بسیار خوبی در بخش هوایی غیرنظامی داشته از جمله می توان در زمینه تولید کابین هواپیما اشاره کرد و کشور روسیه می تواند در این زمینه همکاری های خوبی با ایران داشته باشد زیرا این تولیدات از فرمول های مختص خود بهره مند است و روسیه نیز از فرمول کیفیت خوب و قیمت پایین بهره می برد و ما می توانیم با ایران در این زمینه کار کنیم.
وی افزود: اکنون 2.5 میلیارد کاربر در دنیا وجود دارد که از خدمات ناوبری فضایی روسیه استفاده می کند ، در این زمینه ایران و روسیه می توانند همکاری مفیدی داشته باشند، جمهوری ایران کشور بسیار بزرگی است و بسیار علاقه مند است که این صنعت ها را بومی سازی کند و با دقت به توانمندی هایی که در دیگر کشورها وجود دارد می نگرد، ماهواره های سنجش از راه دور یکی از محورهای مورد علاقه دوطرف است و به همین دلیل در این سفر یکی از مدیران ارشد آژانس فضایی روسیه ما را همراهی می کند تا با طرف های ایرانی در این زمینه گفت و گو کنیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال این خبرنگار در زمینه توسعه صنعت فضایی که در روسیه در حال انجام است افزود: روسیه بر روی طرحی در زمینه برنامه فدراسیون جدید کار می کند، ظرف دو هفته آینده این برنامه های فدراسیون تمام خواهد شد و به عنوان لایحه تقدیم دولت روسیه می شود، در قالب این برنامه فدراسیون دو زمینه بسیار مهم از جمله توسعه سفینه های فضایی سرنشین دار که برای ایستگاه بین المللی در نظر گرفته شده و ایجاد یک گروه از ماهواره های سنجشی از راه دور را پوشش می دهد.
راگوزین ادامه داد: فدراسیون روسیه در بخش موشک های پرتابگر ماهواره لیدر است و ما تقریبا 40 درصد بازارهای جهانی را داریم و در این بخش روسیه موفق عمل کرده، موشک آنگارا که یک موشک ماهواره بر سبک و نیمه سنگین است را طراحی کرده ایم و فعالیت بر روی موشک های ماهواره بر آینده دار نیز در کشور روسیه آغاز شده است.
وی بیان کرد: پرتابگرها چهار تا پنج درصد درآمدهای ما را تشکیل می دهد و بازار اصلی ما خدماتی که درخصوص ماهواره های سنجشی از راه دور، ماهواره های ناوبری و ماهواره های نقشه برداری ارائه می دهیم است.
معاون نخست وزیر روسیه با هیاتی روز گذشته 26 آبان ماه سال جاری برای شرکت در دومین نشست کمیسیون عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیدار با وزیر دفاع، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد تهران شده اند.
نخستین نشست کمیسیون عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه در شهریور ماه سال جاری در مسکو با سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری روسیه برگزار شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала