برگزاری همایش اسلام و مسائل تفکر دینی معاصر در استان کالوگا روسیه

© Photo / سفارت ایران در مسکوبرگزاری همایش اسلام و مسائل تفکر دینی معاصر در استان کالوگا روسیه
برگزاری همایش اسلام و مسائل تفکر دینی معاصر در استان کالوگا روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، روز ده آبان 1394 مؤسسه مطالعات استراتژیک روسیه همایشی با عنوان «اسلام و مسائل تفکر دینی معاصر » در استان کالوگا روسیه برگزار نمود.

در این همایش، لئونید رشتنیکوف (رییس مؤسسه مطالعات استراتژیک روسیه)، آلبیر حضرت کرگانف (مفتی شهر مسکو)، سفیر سوریه در روسیه (ریاض حداد)، احمد بدرالدین حسون (مفتی اعظم سوریه)، لِو سمینوف (کشیش دپارتمان روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه)، قاسم کوچوکالپ (استاد الهیات دانشگاه بورسا ترکیه)، قدیر مالکوف کورمانبیکویچ (نایب رییس مرکز تحلیلی مذهب، حقوق و سیاست قرقیزستان)، راسیم علیف چلیدزه (محقق ارشد موزه کتاب قزاقستان)، نورلان النیازوف (نایب رییس مرکز توسعه آسیای مرکزی از قزاقستان)، گالینا خضریوا (محقق ارشد مؤسسه مطالعات استراتژیک روسیه)، و یوگنی بخرفتسکی (معاون مدیر مؤسسه طبیعت و میراث فرهنگی روسیه) به ارایه دیدگاه های خود در خصوص رابطه دین و دولت در اسلام، وضعیت مسلمانان در روسیه، اسلام گرایی در آسیای مرکزی، گروه های افراط گرای اسلامی در سوریه، و نحوه مقابله با تفکرات گروه تروریستی داعش در سوریه پرداختند.
حجت الاسلام دکتر داوود فیرحی (استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزوی) نیز در این همایش به ارایه سخنرانی پرداخت. دکتر فیرحی در این سخنرانی به پاسخ های متفاوت متفکرین مسلمان به برخی پارادوکس های موجود در دنیای معاصر پرداخت و چرایی برخی برداشت های افراط گرایانه از اسلام را تبیین نمود. ایشان سپس ده خصوصیت ایدئولوژی تکفیر را برشمرد و چنین نتیجه گرفت که تنها راه خروج از بحران افراط گرایی و خشونت در دنیای اسلام، ممکناتی است که درون نو اندیشی دینی نهفته است. پروژه ای که در جستجوی یافتن پل هایی است تا دو رودخانه شریعت و تجدد را به هم مرتبط نماید. دکتر فیرحی اظهار داشت: این پروژه فکری اکنون تحت عنوان جمهوری اسلامی یا مردم سالاری دینی، کم و بیش جریان دارد. برخی مدل های اهل سنت را نیز می توان جستجو کرد.
این پژوهشگر حوزه و دانشگاه افزود: اقدامات نظامی و تدابیر سیاسی، البته مهم اند، اما فقط نقش مسکن را دارند و در بهترین حالت شاید بتوانند از توسعه بیماری به بقیه اندام های دنیای اسلام جلوگیری کنند. راه حل اصلی در حوزه تفکر نهفته است. تفکری راهبردی که دوگانه دین و تجدد، به ویژه تجدد سیاسی را از منگنه تضاد و طرد یک دیگر رها نموده و راهی برای آشتی یا هم زیستی این دو بیابد. الهیات اسلامی البته چنین استعداد و پتانسیلی را دارد، و برای فعلیت این استعدادها، رنج تفکر را نیز باید تحمل نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала