نقش انکار ناپذیر ایران در حل بحران سوریه

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyنقش انکار ناپذیر ایران در حل بحران سوریه
نقش انکار ناپذیر ایران در حل بحران سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی وزارت امورخارجه خانم افخم دعوت از ایران برای حضور در اجلاس سوریه در وین را تایید نمود.

در این خصوص خبرگزاری ایرنا در یادداشتی نقطه نظرات کشورهای مختلف جهان در اهمیت ضرورت حضور فعال ایران به منظور حل بحران سوریه را مورد بررسی قرار داده است.

ترکیه
بر اساس گزارش های رسیده، ترکیه هر چند که از داعش و گروههای تکفیری — تروریستی در سوریه حمایت می کند، با این حال موضعی مثبت در قبال مشارکت ایران در روند صلح سوریه دارد.
به گزارش ایرنا، «فریدون سینیرلی اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به پیشنهاد همتای روس خود که خواستار حضور ایران در این مذاکرات شد، گفت: ترکیه هیچ مخالفتی با مشارکت ایران در مذاکرات مربوط به حل بحران سوریه ندارد.
«احمد داوداوغلو» نخست وزیر ترکیه نیز با ادعای اینکه بدون ترکیه راه حلی برای بحران سوریه متصور نیست، گفت: وزرای خارجه ایران، ترکیه، روسیه و عربستان احتمالا جمعه این هفته در خصوص حل بحران سوریه تشکیل جلسه می دهند.

روسیه
روسیه، متحد دیرین و حامی نظامی دولت سوریه که به تازگی دست به بمباران مواضع داعش و سایر گروههای مخالف دولت سوریه زده است نیز از مشارکت ایران در روند صلح سوریه استقبال کرد.
وزیر امورخارجه روسیه با تاکید بر ادامه مواضع مسکو در قبال مشارکت تهران در مذاکرات برای حل و فصل بحران سوریه اعلام کرد: تلاش های بین المللی برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه بدون جلب مشارکت ایران بی فایده است.
«سرگئی لاوروف» با انتقاد از مخالفت برخی کشورها با حضور ایران و کشورهای منطقه برای مذاکره در باره بحران سوریه، گفت: گروه کوچک کنونی مذاکره کننده (روسیه، آمریکا، عربستان و ترکیه) توان حل سیاسی بحران سوریه را ندارد.

 آمریکا
آمریکا هم به عنوان یکی از مسببین اصلی جنگ داخلی سوریه و حامی تروریستهای مخالف دولت این کشور، هرچند مدتی است که مدعی بمباران مواضع داعش می باشد ولی کماکان نسبت به تسلیح سایر گروههای تکفیری — تروریستی اقدام می نماید. با این حال پس از تصویب برجام در اظهارات مسئولان آمریکایی نوعی تمایل نسبت به مشارکت ایران در روند صلح سوریه دیده می شود.
«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تازه ترین مواضع خود در روز سه شنبه گذشته با اذعان به این که ایران کشوری کلیدی و پرنفوذ در سوریه است، گفت که در نشست های چند جانبه انجام شده گذشته، کشورهای مختلف خواستار دعوت از ایران برای حضور در مذاکرات صلح سوریه شدند.
شبکه خبری ای بی سی به نقل از چند مقام دولت آمریکا که خواستند نام آن ها فاش نشود، اعلام کرد که سران واشنگتن در پی مذاکرات طولانی رسما از نمایندگان دولت ایران دعوت کرده اند که روز پنجشنبه در دور تازه گفت و گوی های صلح سوریه که با حضور وزرای خارجه آمریکا، روسیه و برخی کشورهای اروپایی و عرب منطقه برگزارمی شود، شرکت کنند.

 سازمان ملل
از سوی دیگر «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد نیز پس از تصویب برجام در دیدار با حسن روحانی رییس جمهوری، خواستار حضور ایران برای حل و فصل بحران های منطقه ای شد.
بر اساس این گزارش، در جریان هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، بان کی مون در دیدار با رییس جمهوری ایران ضمن ابراز خرسندی از حصول توافق هسته ای میان ایران و 1+5، خواستار مشارکت گسترده تر کشورمان درحل بحران های منطقه ای و بخصوص سوریه و یمن شد.
در همین حال، فرانسه کماکان بر برکناری بشار اسد پیش از دسترسی به هر راه حلی تاکید دارد و با توجه به تغییر مواضع برخی دیگر از بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در این مورد، به نظر می رسد که این کشور در حال از دست دادن وجهه خود به عنوان یکی از تصمیم گیرندگان کلیدی بحران سوریه می باشد که این امر نگرانی هایی را در محافل سیاسی این کشور برانگیخته است.
بر پایه این گزارش، «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه در 23 اکتبر (اول آبان) اعلام کرد تصمیم دارد تعدادی از همتایان غربی و عرب خود را بویژه از کشورهای آلمان، انگلیس، آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی و به منظور بررسی مساله سوریه، گرد هم آورد. نه تنهاایران و روسیه به عنوان شرکای سوریه غایبان این نشست بودند، بلکه آمریکا و انگلیس نیز از حضور وزرای امور خارجه خود در این نشست خودداری کردند.
پیشتر یک دیپلمات فرانسوی در مورد تغییر رویکرد دولت آمریکا در مساله سوریه، به خبرگزاری «رویترز» گفته بود: ما نفوذ خود را از دست داده ایم و حالا نمی دانیم چه کنیم.
تعدادی از سران کشورهای غربی همچون «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس دیگر مخالفتی با حضور رئیس جمهوری سوریه در روند سیاسی حل بحران این کشور ندارند. این در حالیست که فرانسه همچنان بر مواضع قبلی خود پافشاری می کند و اسد را مسوول بروز بحران در سوریه می خواند.
به نظر می رسد قطر و عربستان با اصرار بر حمایت نظامی از گروههای تکفیری — تروریستی برای سرنگونی دولت سوریه و عدم انطباق با تحولات اخیر پیرامون حل و فصل بحران سوریه که یکی از نمودهای بارز آن دعوت از ایران برای مشارکت در روند صلح سوریه می باشد، رویکردی متفاوت در این مورد در پیش گرفته اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала