افزایش احتمال حضور نوه امام‌(ره) در خبرگان

اشتراک
روزنامه شرق، امروز در صفحه اول خود از قول شید حسن خمینی نوه امام(ره) نوشت: به ‌صراحت «نه» نمی‌گوید، تأیید هم نمی‌کند. فقط به وقت مناسب موکول می‌کند. سیدحسن خمینی یک بار دیگر در مواجهه با درخواست‌هایی که از او دارند تا در انتخابات خبرگان نامزد شود، گفته است: "ان‌شاءالله در وقت مناسب در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنم".

به گزارش جماران، او این پاسخ را در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب استان بوشهر اعلام کرده است؛ آن هنگام که از او درخواست کرده‌‌اند تا در انتخابات پیش‌روی خبرگان حاضر شود. این پاسخ هميشگي سیدحسن به درخواست‌ها و پرسش‌ها و دعوت‌هايي بوده است که در چند ماه گذشته از او شده است؛ دعوت‌هایی که البته دامنه آن رو به افزایش است. شاید در رأس آنها بتوان به دعوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از سیدحسن برای حضور در خبرگان اشاره کرد. او در گفت‌وگویی که با هفته‌نامه طلوع صبح انجام داده بود، دراین‌باره چنین گفته بود: «حاج‌حسن آقا، واقعا هم صلاحیت بالایی و هم وظیفه دارند. ایشان در وضعی نیست که بتواند از آینده کشور بی‌تفاوت بگذرد. منتها تکلیفش را خودش می‌داند… ما نمی‌توانیم به ایشان تکلیف کنیم؛ ولی من نظرم را می‌دهم که بهتر است بیاید. معلوم نیست ما در دنیا باشیم. الان نوبت آنهاست و باید بیایند که از انقلاب حفاظت کنند». اما پیش‌تر محسن غرویان از شاگردان سابق آیت‌الله مصباح‌یزدی هم روایتی از دیدار خود با سیدحسن خمینی را نقل کرده بود. غرویان در آن باره گفته بود: «وقتی من درخصوص ورود ايشان به انتخابات مجلس خبرگان سؤال کردم، فرمودند در حال ارزيابی فضای جامعه هستند». سیدحسن قبل از آن هم که این مباحث شروع شود، در گفت‌وگوی خود با سال‌نامه «شرق» درباره حضورش در سیاست چنین گفته بود: «به نظر من نه ورود و نه عدم ورود، هیچ‌کدام اصالت ندارد. باز هم می‌گویم، در صحنه زندگی شرایط به شما معلوم می‌کند که شما تکلیف و وظیفه‌تان چیست. حالا چه وظیفه دینی و چه وظیفه ملی و چه اساس تشخیص درباره زندگی شخصی انسان‌ها. همه انسان‌ها در صحنه تصمیم می‌گیرند… آینده معلوم می‌کند که به‌هرحال ما چه تصمیمی می‌گیریم. مگر اینکه شرایط آن مهیا شود و آدم احساس کند که وظیفه دارد، چه در قبال خدا چه در قبال مردم و چه در قبال امام (که به‌هر‌حال بنده سرمایه‌ام انتساب به امام است) و هم در مقابل شخص خودش. نسبت به آن وجدانی که دارد، اگر احساس کند که مسئولیتی هست، طبعیتا آدم اقدام می‌کند… بنابراین بسته به اینکه شرایط چه تغییری می‌کند و چه چیزی پیش می‌آید، تصمیم می‌گیرم. الان هیچ تصمیمی نمی‌گیرم».

اگرچه سیدحسن به مدعوین خود پاسخ صريح نمی‌دهد اما هر بار که گروهی با او دیدار دارند، از او چنین درخواستی می‌شود. علی مطهری هم پیش‌تر در گفت‌وگو با هفته‌نامه طلوع صبح درباره نامزدشدن حسن خمینی در خبرگان گفته بود: «من هم موافق حضور ایشان هستم. قطعا اگر ایشان احساس وظیفه کنند خواهند آمد و نیازی به توصیه ما نیست. با توجه به اینکه مجلس خبرگان وقت زیادی از افراد نمی‌گیرد، خوب است مجتهدان خوش‌فکر وارد شوند و از کار علمی‌شان هم باز نمی‌مانند». مسلم این است که سید‌حسن خمینی به دعوت‌ها پاسخ قطعی منفی نمی‌دهد و این یعنی احتمال حضورش در قامت کاندیدا افزایش می‌یابد. به‌ویژه آنکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هم از او خواسته تا در این رقابت حاضر شود. سیدحسن و هاشمی‌رفسنجانی از دیرباز رابطه خوبی با یکدیگر دارند و نظر هاشمی‌رفسنجانی در این تصمیم‌گیری برای سیدحسن بی‌تأثیر نخواهد بود. با‌این‌حال همان‌طور‌که قبلا تأکید کرده، او در حال بررسی فضا برای حضور است؛ چراکه شاید این رقابت، در این مقطع زمانی، مهم‌ترین و مناسب‌ترین فصل برای حضور سیدحسن در رقابت خبرگان باشد. رقابتی که تخصص آن را از قبل از ٢٠ سالگی آغاز کرده و حالا در قامت مدرس خارج فقه و اصول، شاگردان زیادی دارد. تصمیمی که سید‌حسن باید بگیرد، تصمیمی است که شاید بتوان گفت نیمی از راه را پیموده و فقط منتظر اعلام است. بسياري معتقدند خبرگان اكنون حضور یک خمینی جوان را می‌طلبد. از‌همین‌رو او در دیدار با اصلاح‌طلبان بوشهری بی‌آنکه بخواهد به‌سرعت همه‌چیز را نفی کند، این کار را نکرده و تصمیم‌گیری را به وقت مناسب موکول کرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала