فضای حاکم بر نخستین انتخابات پارلمانی مصر در دوره ریاست‌جمهوری «عبدالفتاح السیسی»

© Sputnik / Andrey Stenin /  مراجعه به بانک تصاویر فضای حاکم بر نخستین انتخابات پارلمانی مصر در دوره ریاست‌جمهوری «عبدالفتاح السیسی»
فضای حاکم بر نخستین انتخابات پارلمانی مصر در دوره ریاست‌جمهوری «عبدالفتاح السیسی» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروه‌های اسلامی مانند اخوان‌المسلمین و گروه‌های همسو و همگرا با آن، انتخابات پارلمانی مصر را تحریم کردند.

«حجت‌الله جودکی» کارشناس مسائل مصر در تشریح فضای حاکم بر نخستین انتخابات پارلمانی این کشور در دوره ریاست‌جمهوری «عبدالفتاح السیسی» در گفت‌وگو با ایلنا گفت: همزمان و حتی قبل از این‌که انتخابات پارلمانی مصر آغاز شود، گروه‌های اسلامی مانند اخوان‌المسلمین و گروه‌های همسو و همگرا با آن، انتخابات پارلمانی مصر را تحریم کردند و همین عمل هم متقابلاً توسط دولت حاکم صورت گرفته بود.
وی ادامه داد: این انتخابات برای کسب مشروعیت و تطهیر چهره عبدالفتاح السیسی برگزار شده است. چراکه السیسی در صدد است تا بتواند با سناریوی جدید خود تعداد مخالفان را به حداقل برساند. دلیل عمده این اقدام‌های السیسی این است که بتواند مخالفان خود و حتی حضور آنها در پارلمان عراق را کاهش دهد تا نهایتاً طرح‌هایی که در ذهنش وجود دارد را تصویب کند. لذا رئیس‌جمهوری مصر می‌خواهد مشروعیتی برای خود و دولت نظامیان حاکم بر مصر کسب کند یا این‌که می‌خواهد به فعالیت‌های خود مشروعیت ببخشد.
این کارشناس مسائل شمال آفریقا با اشاره به هدف السیسی برای انتخاب تعدادی از نمایندگان پارلمان توسط وی گفت: عبدالفتاح السیسی تصمیم دارد تا مجلس را با خود همراه کند تا بتواند جمعیت کثیری را با خود هم‌نوا کرده و نهایتاً بتواند مخالفان خود را تحت الشعاع قرار دهد تا بر مشکلاتی مانند مسائل اقتصادی و حقوق بشری غلبه کند.
وی افزود: باید توجه داشت که بحث انتصاب چند درصد از نمایندگان پارلمان مصر توسط رئیس‌جمهوری این کشور مساله جدید یا تازه‌ای نیست. به گونه‌ای که در گذشته هم چنین موردی وجود داشته است. دلیلش آن است که تعدادی از افراد و چهره‌های همسو با دولت مرکزی مصر وارد مجلس شوند تا در نهایت بتوانند از میان آنها روسای کمیسیون‌ها را انتخاب کنند و این به منزله بالا بردن ضریب نفوذ رئیس‌جمهوری در مصر خواهد بود.
جودکی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا ادعای برخی از رسانه‌ها اعم از داخلی و خارجی مبنی بر رخ دادن تقلب در انتخابات پارلمانی مصر محتمل است یا خیر، عنوان کرد: هیچ نیازی به تقلب در انتخابات مصر نیست. چراکه یک بحثی مانند نظارت استصوابی را در مصر تایید کرده‌اند و همین موضوع باعث شده تا خیلی از مخالفان دولت مصر وارد گردونه و حتی فهرست انتخابات نشوند. لذا باید گفت زمانی که موانع مرتفع شده و مخالفان کنار زده شده‌اند، بحث مهندسی انتخابات به میان می‌آید. به همین دلیل عبدالفتاح السیسی می‌داند و اطمینان دارد که مخالفان وی وارد پارلمان نخواهند شد. بنابراین تقلب یا حتی اینکه بخواهد حرفی از تقلب به میان بیاید، منتفی خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала