گزارش و تحلیل

روسیه و ایران و مشورت در خصوص سوریه

© AFP 2023 / Alexander Nemenovروسیه و ایران و مشورت در خصوص سوریه
روسیه و ایران و مشورت در خصوص سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسین امیر عبداللهیان ، معاون وزیر امور خارجه ی ایران به مسکو آمد.

در مذاکرات با همتای روسی میخاییل باگدانوف ، برخی از مسائل مربوط به توسعه ی اوضاع در خاور میانه و پیش از همه سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آقای عبداللهیان حمایت تهران از پیشنهاد رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در خصوص لزوم مبارزه با تروریسم در جبهه واحد را تاکید کرده و با همکاری در این جهت موافقت نمود. شرق شناس ولادیمیر ساژین در این باره می گوید:

لازم به ذکر است که این اواخر ارتباطات بین مسکو و تهران در بسیاری جهات فعال شده است. موضوع مذاکرات و گفتگوها متنوع است. اما بیشتر از همه اولویت در خصوص اوضاع سوریه است. مقامات عالی رتبه روسیه و ایران ،  مذاکراتی را در سطح عالی انجام داده و اقدامات مربوط به حل بحران سوریه از جمله شکست گروهک تروریستی " داعش" را بحث وبررسی می کنند.

دیدار معاون وزیر امور خارجه ایران آقای عبداللهیان نیزبه این مسائل اختصاص داشت.

ساژین ادامه میدهد: اوضاع در سوریه بسیار گیج کننده و مبهم است. به شکل ساده تر در این کشور جنگ میهنی همه علیه همه جریان دارد. این جنگ در سال 2011 آغاز شد و بیش از 230 هزار نفر قربانی برجای گذاشت. تعداد آوارگان به 11.5 میلیون نفر رسیده است.

شرکت کنندگان اصلی این جنگ را می توان به این ترتیب تقسیم کرد: 1. طرفداران دولت سوریه به ریاست رئیس جمهور بشار اسد که پایتخت دمشق و بخش غربی کشور را تحت کنترل خود دارند. 2.  " ائتلاف ملی نیروهای مخالف و انقلابی سوریه " طرفدار غرب که " ارتش آزادی سوریه " نیز در آن است. (البته ارتش آزادی سوریه به طور مستقل عمل می کند). 3. " ائتلاف اسلامی"  ، شامل شعبه ی " القاعده" در سوریه یعنی " جبهه النصره" و همچنین گروهک های " لواء التوحید " ، " لواء الاسلام" و " احرار الشام" است. 4. گروه های کرد که مناطق مسکونی تاریخی کردها ی سوریه در شمال کشور را کنترل می کنند. 5." داعش" که بخش اعظم محدوده ی کشور را اشغال کرده است.

ساژین می گوید: همه ی این پنج گروه پایه های ایدئولوژیکی متفاوت ، درک متفاوت از سوریه آینده ، حامیان مالی و متحدین مختلف در خارج دارند. بشار اسد سعی می کند رژیم خود و دولت خود را حفظ کرده و رئیس جمهور کل سوریه باقی بماند.  ائتلاف ملی نیروهای مخالف و انقلابی سوریه مخالف بشار اسد با امید به زندگی آینده پیشرفته و دموکراتیک بر اساس الگوهای غربی است. ائتلاف اسلامی نیز خواستار برکناری رئیس جمهور است اما با ایده برقراری رژیم سنی بر پایه شریعت در کشور است. داعش خطر بیشتری البته نه تنها برای سوریه ، عراق و خاور میانه بلکه برای کل جهان دارد. در واقع بعد از ایجاد جای پای قوی در سوریه و عراق ، قصد دارد خلیفه ی بزرگ اسلامی را تشکیل دهد. برای اینکار آنها تهدید می کنند که لبنان ، اردن و آفریقای شمالی را تحت کنترل دربیاورند. جهادیون داعش مصر ، اسرائیل ، افغانستان و پاکستان و بخشی از ایران و قفقاز را نیز تهدید می کنند. فرماندهان گروهک با امکانات مالی فراوان ، به شدت به تقویت شبکه های تروریستی به خواب رفته در کل جهان می پردازند.

دشمن قوی در مقابل جامعه ی جهانی ایستاده است ، دشمنی که با ایدئولوژی اهریمنی ، ساختارهای تبلیغاتی موثر با ابزارهای مالی و مادی قابل توجه و کادرهای توانای نظامی است. بنابراین اکنون این مسئله در خصوص اتحاد تمامی نیروها و در وهله ی اول در محدوده ی سوریه و عراق برای مقابله با این بربریت قرون وسطایی وجود دارد. علی رغم تمامی اختلاف نظر های مذهبی ، ایدئولوژیکی و نظامی — سیاسی و تقابل نیروها در سوریه ، باید ائتلاف ضد داعش از مخالفین این گروهک شکل گیرد. ضمن اینکه همه آنها از بربریت داعش به دلایل مختلف متنفرند.

ساژین تاکید می کند: حامیان مالی و متحدین خارجی گروهک های سوریه ای نیز باید به این ائتلاف ملحق شوند.

میخاییل باگدانوف و حسین امیر عبداللهیان در مسکو در این زمینه گفتگو کردند. آقای عبداللهیان ضمن توجه به همکاری جمعی در خصوص سوریه تاکید نمود: " ما از هر گفتگویی استقبال می کنیم ، همچنین از همکاری منطقه ای برای تضمین ثبات در منطقه… تغییراصلی که حول سوریه اتفاق افتاد است این است که مهره های اصلی با حل و فصل سیاسی بحران موافقند. اختلاف نظرهایی در جزئیات وجود دارد. مشورت های منطقه ای  ،بین المللی و دو جانبه برای دستیابی به تفاهم در این مسئله کمک می  کند. "

روسیه و ایران از دولت در دمشق حمایت می کنند و معتقدند که بدون دولت قانونی سوریه مبارزه علیه داعش غیر ممکن است. در ابتدا باید  بر داعش در سوریه و عراق پیروز شد و سپس به اختلاف نظرهای سیاسی داخل سوریه پرداخت. معاون وزیر امور خارجه ایران ضمن ارائه نظر در خصوص تصمیم رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین برای کمک بیشتر به سوریه ، آنرا گامی " بسیار عاقلانه و مناسب " خواند. ایران در وهله اول در سال 2013 تصمیمی در خصوص ارسال 4 هزار مبارز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سوریه اتخاذ نمود. آنها در مناطق ساحلی سوریه و استان های نزدیک به مرز لبنان عمل می کنند. در واقع در این مناطق  (در طرطوس و لاذقیه) نیروهای روسی هم کمک های نظامی را به دولت سوریه ارائه می دهند.

در هماهنگی سیاست مسکو و تهران در ارتباط با حل مشکل سوریه شک و تردیدی نیست. چندی پیش وزیر امور خارجه سوریه ولید المعلم بیان داشت : بین ما (دمشق) و مسکو و همچنین بین ما و تهران ارتباط متقابل عمیقی در تمامی سطوح وجود دارد". روسیه به دولت سوریه طرح عمل خود و ایران طرح خود را پیشنهاد می دهند. آنها در واقع به هم نزدیکند اما همانطور که تحلیل گران سیاسی پیشنهاد می دهد اختلاف نظرهایی هم هست. به عقیده ی The Wall Street Journal آمریکایی ، مقامات علی رتبه آمریکایی و رهبران اروپایی با تحلیل گران موافقند که می گویند منافع طولانی مدت مسکو و تهران در سوریه ممکن است مطابقت داشته باشند. اما این وحشتناک نیست. مسئله ی مهم امروز ، منافع کوتاه مدت است یعنی حفظ دولت سوریه و نابودی داعش.

آقای عبداللهیان در مسکو اطلاع داد که ایران از بشار اسد " ایده های بسیار جالب و جذابی برای حل و فصل سوریه دریافت کرده است." در عین حال  معاون وزیر جزئیات آنرا با ما درمیان نگذاشت. امیدواریم که این طرح از واقعیت دور نباشد.

ولادیمیر ساژین خاتمه میدهد ، اما کلید موفقیت در مبارزه با داعش ،  همبستگی و تحکیم همه ی نیروهایی است که نمی توانند اجازه دهند یک شبه دولت که کل بشریت را تهدید می کند روی کره زمین ظهور نماید. وباید به ویژه تاکید نمود که هم روسیه و هم ایران در این مبارزه ی عادلانه نقش مهمی را بازی می کنند.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала