معاون وزیرخارجه ایران از حل بیشترمسائل در نشست‌های وین سخن گفت

© AFP 2023 / JOE KLAMAR معاون وزیرخارجه ایران از حل بیشترمسائل در نشست‌های وین سخن گفت
معاون وزیرخارجه ایران از حل  بیشترمسائل در نشست‌های وین سخن گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجید تخت روانچی، معاون وزیر امورخارجه و عضو مذاکره کننده هسته ای ایران در وین اعلام کرد بیشتر مسائل مورد اختلاف در نشست های کارشناسی تهران و نمایندگان گروه"1+5" حل شده است.

به گزارش خبرگزاری"فارس"، مجید تخت روانچی ضمن اعلام این مطلب بیشتر موضوعات در نشست‌های کارشناسی خاتمه یافته و گفت‌وگوهای معاونان ادامه دارد و احتمالاً یکی دو موضوع نیازمند تصمیم‌گیری وزراست.
معاون وزیر امورخارجه ضمنا بر لغو کلیه تحریم‌های اقتصادی از زمان اجرای توافق جامع، تاکید کرد.
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای وین گفت: اکنون تقریباً روزهای پایانی مذاکرات هست.
وی افزود: اکنون در مرحله‌ای هستیم که مذاکرات بسیار فشرده است، هر چند تقریباً در برخی از موضوعات، جلسات در سطح کارشناسی به اتمام و به سطح معاونان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه البته موضوعاتی هست که در سطح کارشناسی ادامه دارد، تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که بررسی چند موضوع کلیدی از مذاکرات در سطح معاونان به سطح وزرا در روزهای آخر برود.
وی بدون اشاره به جزئیات موضوعات کلیدی گفت: تصمیم گیری درباره این موضوعات به سطوح بالاتر لازم دارد و قاعدتاً در سطح وزرا باید تصمیم‌گیری شود و در سطح کارشناسی و معاونان نتوانستیم به نتیجه‌ای برسیم.
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران اضافه کرد: هنوز هیچ چیز قطعی نیست که بگوییم حتماً بعضی از موضوعات در سطح وزرا مطرح شود اما برداشت ما این است که یکی دو تا موضوع بماند که بخواهند وزرا نهایتاً بررسی و تصمیم‌گیری کنند.
وی درباره نشست جمعی وزرای خارجه ایران و 5+1 گفت: زمان نشست مشخص نیست اما خانم موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) امروز به وین می‌آیند.
تخت روانچی با بیان اینکه جلسات امروز دو جانبه خواهد بود و نشست ایران و 5+1 امروز نیست، گفت: وزرای خارجه بعد از پایان نشست امروز، وین را ترک خواهند کرد.
ایران و گروه "1+5" میانجیان بین المللی (روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) در حال مذاکره برای تدوین سیستم تضمینات در راستای اثبات ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران هستند تا در صورت دستیابی به توافقی جامع در این زمینه، تحریمات بین المللی علیه تهران لغو شود.
ابتدا قراربود توافقنامه جامع هسته ای تا آخر ماه ژوئن امضا شود اما سپس این مهلت تا روز 7 ژوئیه تمدید شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала