سیاست ابزار ایران برای ضربه فنی کردن رقبا

© Flickr / jiahung liامام خمینی
امام خمینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود به مناسبت بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب ایران به چند نکته اشاره کرد که برخی داخلی بودند و برخی خارجی اما کلا پیغام های زیادی برای دیگران در لابلای صحبت ها ارسال کرد.

روز قبل این سخنرانی صحبت های آقای روحانی رئیس جمهوری با حاشیه های زیاد وتشنج مواجه شده بود. اتفاقی که قبلا برای سید حسن خمینی و محمود احمدی نژاد هم پیش آمده بود. برخی طرفداران روحانی که پیش بینی چنین شرایطی را می کردند به طرفداری از او برخواستند و شعارهای متقابل دادند و همین موضوع سخنرانی را مختل کرد. احمدی نژاد در اواخر دوران ریاست جمهوری خود با چنین شرایطی مواجه شد و حسن خمینی پس از حمایت ضمنی از مخالفین انتخابات با چنین شرایطی مواجه گردید. روحانی به دلیل مذاکره با غرب بر سر برنامه هسته با چنین شرایطی مواجه شد. البته رئیس قوه قضائیه ایران نیز دستور پیگیری این موضوع و برخورد با هنجار شکننان را صادر کرده.
همه در انتظار سخنان آیت الله سید علی خامنه ای و موضع گیری های او بودند چرا که حرف اول و موضع گیری آخر نظام همیشه از زبان وی تبیین می گردد. آیت الله خامنه ای در صحبت های خود بر چند محور کلیدی تکیه کرد. اول اینکه نباید هر کس برای خود خاطراتی از امام خمینی (ره) بسازد و با ایراد آنها تلاش کند سوء استفاده سیاسی کند و موضع سیاسی خود را تقویت کند. چرا که در شرایطی برخی اقدام به نقل قول هایی از امام خمینی (ره) می کردند که منافع آنها را تامین می کرد و بدون ذکر ریشه ها و دلایل صحبت های وی فقط آن قسمت که اهداف سیاسی آنها را تامین می کرد را نشر می دهند. در برخی شرایط نیز نقل قول ها مستند نبوده و همین امر احتمال تحریف صحبت های بنیانگذار انقلاب را بوجود می آورد.
البته این بخش از صحبت های آقای خامنه ای چون به اصلاح طلبان بر می گشت خیلی توسط رسانه ها مخصوصا رسانه های بین المللی پر رنگ شد اما مهم ترین بخش های صحبت های آقای خامنه ای در پایان سخنرانی بود.
آقای خامنه ای در صحبت های خود بر ادامه حمایت ایران از ملت فلسطین تاکید کرد مساله ای که خیلی مورد توجه غرب در گفتگو ها با ایران می باشد. وی همچنین بر مقابله با آنچه "اسلام آمریکایی" نام دارد تاکید کرد وبا مطرح کردن برخی وقایع از جمله تاسیس و حمایت از گروه های تندروی تکفیری. تروریست های داعش — القاعده و حامیان آنها را پیرو "اسلام آمریکایی" دانست. وی به این مساله اشاره کرد که آمریکایی ها با استفاده از ابزار "اسلام آمریکایی" در تلاش هستند مسلمانان را به جان هم بیاندازند و وجهه مسلمانان را در سطح جهان تخریب کنند. رهبر ایران بر وحدت مسلمانان شیعه و سنی به عنوان موضع اصلی ایران تاکید کرد و اظهار داشت که تنها راهکار مقابله با "اسلام آمریکایی" و تروریست ها وحدت میان همه مسلمانان جهان می باشد.
آیت الله خامنه ای در حضور سفرای خارجی مقیم تهران بر خطوط قرمز ایران در مذاکرات پافشاری کرد و گفت ایران به هیچ وجه به ایالات متحده اطمینان ندارد. ایشان به نامه رونالد ریگان — رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده به امام خمینی (ره) اشاره کرد که در آن زمان تلاش داشت با چرب زبانی سر ایران کلاه بگذارد مساله ای که شبیه به نامه های اوباما به آقای خامنه ای می باشد. اشاره ای که همه تجزیه و تحلیل ها مبنی بر عادی سازی روابط ایران و ایالات متحده در صورت امضای توافق هسته ای را زیر سوال می برد و نشان می دهد که رهبری ایران و و ایرانی ها هنوز به دلایل تاریخی به هیچ وجه به آمریکایی اطمینان ندارد. شاید گفتگوهای ایران و 1+5 منجر به تلطیف فضای متشنج فیما بین دو کشور گشته اما هنوز بی اطمینانی وجود دارد.
رهبر جمهوری اسلامی با شرح مفصلی از رفتار ها و مواضع امام خمینی (ره) خود را علم دار همان خط و مشی نشان داد و تاکید کرد که به هیچ وجه و به هیچ دلیل آمادگی ندارد اجازه دهد کسی از سیاست های اصولی و خط قرمز های نظام جمهوری اسلامی عبور کند.
اگر به 26 سال رهبری آقای خامنه ای بر جمهوری اسلامی نگاه کنیم متوجه می شویم که وی نه تنها یک شخصیت دینی و مذهبی می باشد بلکه یک سیاست مدار کارکشته بالفطره است که توانسته در فراز و نشیب های مختلف ایران را به پیش ببرد. به هر صورت با سیاست ورهبری او ایران توانست دشمنان کلیدی خود در منطقه خاور میانه (صدام حسین و طالبان) را کنار بزند و از گزند اتفاقاتی که بصورت بالقوه ممکن بود برای ایران پیش آید عبور کند. حضور ونفوذ ایران به چند هزار کیلومتر آنطرف تر از مرزهای خود رسیده امری که از نظر استراتژیک سیاسی- نظامی به معنای انتقال مرزهای دفاعی به چند هزار کیلومتر دورتر از مرزها به حساب می آید. از نظر نظامی و علمی ایران به قطب تولید تسلیحات و فن آوری های عالی تبدیل گشته و علیرغم شدید ترین تحریم های اقتصادی تاریخ این کشور توانسته همه برنامه های خود را پیش ببرد.
اصرار رهبر جمهوری اسلامی بر مواضع اصولی این کشور و در این شرایط حساس (که خیلی ها تصور دارند ایران باید انعطاف بیشتر نشان دهد و از برخی مواضع اصولی کوتاه بیاید)، نشان می دهد که جمهوری اسلامی نه فقط احساس نیاز یا ضعف در گفتگو های خود با 1+5 و یا شرایط سیاسی — نظامی بین المللی نمی کند بلکه مطمئن است همانگونه که ایران با سیاست خود توانست دشمنان کلیدی خود را کنار بزند خواهد توانست حریفان دیگر در منطقه را با "نرمش قهرمانانه" (یا همان سیاست) ضربه فنی کند.
و به همین دلیل شاهد آن هستیم که تحلیل های زیادی مبنی بر تغییر موضع سیاسی خیلی کشورهای قدرتمند جهان در قبال جایگاه ایران در منطقه و نقش آن برای ثبات و امنیت خاورمیانه هستیم.
بقلم عماد آبشناس

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала