چابهار فرصت طلایی توسعه تجارت بین ایران، افغانستان و هند

© AFP 2023 / ATTA KENAREچابهار فرصت طلایی توسعه تجارت بین ایران، افغانستان و هند
چابهار فرصت طلایی توسعه تجارت بین ایران، افغانستان و هند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
والی ولایت نیمروز افغانستان گفت: چابهار فرصت طلایی توسعه تجارت و ترانزیت برای مثلث ایران، افغانستان و هندوستان در منطقه محسوب می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  خبرگزاری تسنیم  ، سیدولی سلطان در چابهار اظهار داشت: ایران، افغانستان و هندوستان مثلث توسعه تجارت، ترانزیت و رونق کسب وکار در منطقه هستند و از این فرصت طلایی باید به بهترین نحو در چابهار استفاده کرد.

والی ولایت نیمروز جمهوری اسلامی افغانستان گفت: کشورهای همجوار باید از این فرصت طلایی استفاده کنند و موانع موجودی که مانع توسعه و تجارت می شود به زودی رفع شود تا منافع ملی طرفین تامین شده و مردم کشورهای  همجوار بتوانند از این موضوع منفعت ببرند.

در ادامه سادات رایزن بازرگانی سفارت جمهوری افغانستان در ایران نیز اظهار داشت: قابلیت‌های بالقوه موجود در جمهوری اسلامی ایران بویژه بندر چابهار در سواحل دریای عمان می تواند یکی از بزرگترین راه های توسعه صادرات کالای تولیدی کشور افغانستان باشد.

وی ضمن پیشنهاد سرمایه گذاری فعالین اقتصادی کشور افغانستان در چابهار گفت: این مهم از لحاظ اقتصادی و رونق سرمایه گذاری بسیار حائز اهمیت است.

یکی از تجار گفت: ایجاد بندر خشک در ولایت نیمروز افغانستان و ارتباط آن با بندر چابهار می تواند گام موثر در توسعه صادرات برای جمهوری اسلامی افغانستان و ایران باشد.

چابهار یکی از شهرهای جنوب خاوری استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور است که در کرانهٔ دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. اسکله آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و ازجمله مناطق آزاد بازرگانی در  ایران است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала