راه آهن سریع السیر روسیه

© Sputnik / Ramil Sitdikov مهمانداران و مسافران قطار سریع السیر روسیه
مهمانداران و مسافران  قطار سریع السیر روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خطوط جدید مافوق سریع السیر راه آهن روسیه با کمک ژاپن ساخته خواهد شد.

 در چارجوب همایش« گفتگوی  تجاری — صنعتی: روسیه — ژاپن»  شرکت دولتی  راه آهن روسیه  از شرکت های ژاپنی دعوت کرد برای ساخت خط راه آهن مافوق سریع السیر  در  روسیه با یکدیگر همکاری کنند.

در آینده نزدیک قرار است بیش از 4 هزار  کیلومتر خطوط جدید مافوق سریع السیر راه آهن   در روسیه ساخته شود.  اولین پروژه در  مسیر مسکو — قازان  در همکاری با شرکت های چین  پیاده خواهد شد.  بدین منظور  راه آهن روسیه  خواهان جلب  سرمایه  از  بانک آسیایی توسعه زیر ساخت و بانک « بریکس»  است.  سپس این خط راه آهن قرار است  تا سنت پطربورگ و آدلر  ادامه یابد.  اولگ بلوزِروف رئیس  شرکت راه آهن روسیه  اعلام نمود که روسیه  در سرمایه گذاری ژاپن  در  زیر ساخت — حمل و نقل  — لجستیکی  ذینفع است: در جاهای تمرکز  بار در  گذرراه های بین المللی حمل ونقل،  از جمله در خاور دور و  مسکو.

به نوشته   آنا کارالووا تحلیلگر مجله  مالی  روسیه « اکسپرت» ، شرکت های ژاپنی  بدون شک به مطالعه امکانات سرمایه گذاری در  این جهت آینده دار خواهند پرداخت، زیرا برای هر دو طرف سودآور است.

—  در صورت  جلب سرمایه ژاپن ، شرکت ملی راه آهن روسیه از شریک باثبات دارای فناوری عالی برخوردار می شود.  سرمایه گذاران ژاپنی از سرمایه گذاری در این پروژه  سود خوبی بدست خواهند آورد. آشکار است که  دولت روسیه نیز  از این پروژه حمایت خواهد کرد زیرا حمل ونقل بار و زیر ساخت  در رشته راه آهن در یک بازار چند میلیاردی انجام می شود.  ژاپن می تواند در این پروژه چند برابر سرمایه خود را کسب کند.  بعلاوه در آینده  راه آهن  ممکن است خصوصی شود.  اگر سرمایه گذاران ژاپن در  ساخت خطوط راه آهن مافوق سریع السیر در روسیه شرکت کنند ، در آینده  می توانند از منافع خصوصی سازی  این رشته بهره بیشتری  ببرند. اما هنوز تحریم های بین المللی در رابطه با روسیه لغو نشده است که ژاپن تحت فشار  آمریکا مجبور شد  در  زمینه بحران اوکراین بر علیه روسیه وضع کند.  تا زمانی  که اختلاف سیاسی  رفع نشود، نباید در انتظار جهشی  در  همکاری  و سرمایه گذاری  دو کشور بود.  اما تجارت ژاپن بهر حال  بر دولت  فشار خواهد آورد، زیرا  با وجود اختلافات سیاسی، تجارت در همه جا  بر یک پایه می چرخد و در جایی می خواهد  درآمد داشته باشد  که سودآور است.

آندری فِسون، کارشناس روسیه در  امور ژاپن از مدرسه عالی اقتصاد  در این خصوص گفت:  واشنگتن  بر اساس نمونه خود این موضوع را  به اثبات رساند. در  همایش اقتصادی  سنت پطربورگ،  با وجود اعلامیه های  آمریکا در باره وضع تحریم ها بر علیه روسیه،  ژاپنی ها  در کمال تعجب  هیأت های نمایندگی بزرگ تاجران آمریکایی را  دیدند، در حالی که ژاپنی ها  برای اجرای  پروژه های بزرگ خود مجبور هستند  اول  موافقت آمریکایی ها را بدست آورند. در این میان، پروژه های بزرگ گذشته  از جمله با شرکت «نیسان» و « تویوتا»  در دو سال اخیر  اگر  تعطیل نشوند  مقیاس خود را ازدست خواهند داد.  آنچه به همکاری در رشته راه آهن مربوط می شود، یک مسأله مهم وجود دارد: در کجا واگن های  قطار های سریع السیر ساخته خواهند شد که قرار است در  سیبری شرقی مورد استفاده قرار گیرند. قبلا ژاپن اکیدا مخالف ساخت واگن ها در جای دیگری بود  و روسیه  نمی توانست با این  موضوع موافقت کند.  اگر طرفین بتوانند  این مسأله را حل و فصل کنند  و ژاپن فناوری را در اختیار روسیه بگذارد و کارخانه ها در خاک روسیه ساخته شوند ، این را می توان  یک جهش بزرگ واقعی   و نتیجه عالی برای  همایش  کنونی  روسیه — ژاپن  دانست که هم اکنون در ژاپن جریان دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала