مشارکت اقتصادی روسیه و تاجیکستان

© Fotolia / peshkovگرافیک اقتصادی
گرافیک اقتصادی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گردش کالا بین روسیه و تاجیکستان در سال گذشته به یک میلیارد رسید .

مطابق با جمعبندی سال 2015 میلادی، روسیه  شریک اصلی اقتصادی  تاجیکستان  باقی مانده است.  با وجود کاهش چندی در حجم  تجاری دو کشور،  شاخص گردش کالا  به سطح یک میلیارد دلار رسید. در سال جاری، دو کشور قصد دارند روابط تجاری خود را بهبود بخشند.  عالم فصح الدینوف خبرنگار  « سپوتنیک» در دوشنبه  در این خصوص گزارش می دهد.

گردش کالا بین روسیه و تاجیکستان در سال گذشته به سطح یک میلیارد رسید که می توانست بیشتر باشد  اگر شرایط عینی مانع از آن نمی شد.  در وهله اول کاهش  قیمت  محصولات نفتی  که تقریبا یک سوم  حجم  صادراتی روسیه را  تشکیل می دهد.

ایگور لیاکین فرولوف سفیر  فوق العاده و تام الاختیار روسیه در تاجیکستان در این خصوص گفت:  گردش کالا حدود 10 درصد کاهش یافت.  این امر تا حد زیادی  با کاهش قیمت  یکسری کالاها  مرتبط بود که  روسیه به تاجیکستان صادر می کند، از جمله  محصولات نفتی».

روسیه بعلاوه  محصولات نفتی ، چوب، فلز سیاه  و محصولات شیمیایی غیر ارگانیک ، وسایل نقلیه و محصولات آردی به تاجیکستان صادر می کند.  در عوض پنبه و دیگر محصولات کشاورزی از  تاجیکستان به  روسیه صادر می شود. بدین ترتیب  صادرات میوه و تره بار از این جمهوری آسیای مرکزی  در سال گذشته یک و نیم بار افزایش یافت.  امکان افزایش بیشتر آن وجود دارد.  مذاکراتی در باره خرید  تره بار زودرس  در ماه فوریه جریان دارد.  روسیه  بزرگترین سرمایه گذار  در اقتصاد تاجیکستان است. چند شرکت بزرگ در بازار تاجیکستان فعال هستند.  البته گرایش های منفی  اقتصادی دو سال گذشته بر  فعالیت آنها تأثیر گذاشته است.  ساختار تجاری روسیه در تاجیکستان دوران دشواری را از سر می گذراند.

سفیر روسیه در تاجیکستان در این خصوص گفت: فشار مالیاتی خیلی سنگین است.  شرکت هایی که در  رشته ارتباطات کار می کنند  در مرز ورشکستگی قرار دارند.  اگر فشار مالیاتی افزایش یابد توسعه  تجارت  در  تاجیکستان دشوار خواهد شد.

 عرصه عقب مانده ارتباطات و حمل و نقل  تاجیکستان با روسیه عامل اصلی است که مانع از رشد همکاری اقتصادی بین مسکو و دوشنبه است. شرکت هایی  که تجارت خود را در تاجیکستان آغاز می کنند با مشکلات ترانزیت از طریق کشور سوم  و تعرفه های  بالای حمل و نقل روبرو می شوند.  این موضوع باعث گران شدن قیمت  محصولات می شود و در  مواردی  تبادل کالا را  از نظر اقتصادی نامناسب می سازد.  شرکت های روسی  به  فقدان سیستم  مالی که بتواند تأمین کننده اجرای  معاملات  و  توافق ها باشد  استناد می کنند. با وجود این، به گفته  سخنگوی سفارت روسیه در تاجیکستان می توان این مسائل را رفع کرد.  در ماه مارس سال جاری،  نشست نوبتی  کمیسیون بین الدول روسیه — تاجیکستان  در باره همکاری  تجاری — اقتصادی  برگزار خواهد شد.  انتظار می رود  که در جریان  این دیدار طرفین در باره ترقی همکاری دو کشور  به  سطح جدید  گفتگو خواهند کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала