افت صادرات و خروج سرمایه

© Sputnik / Alexandr Demyanchukیوآن چین
یوآن چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یوآن نسبت به دلار و بازار حساس تر می شود.

بانک ملی چین   در روز 10 دسامبر، نرخ یوآن  نسبت به دلار آمریکا  را تا 6,42 در ازای هر دلار  کاهش داد. این حداقل شاخص از ماه اوت سال 2011 میلادی  است. این دومین کاهش نرخ یوآن طی دو روز است. قبل از آن نرخ یوآن تا 6,41 در ازای هر دلار کاهش یافت که  طی 4 سال رکورد برجا گذاشت.

یازدهم ماه اوت  سال جاری، بانک ملی چین بهینه سازی روش  محاسبه  نرخ ارز  با حساب مازاد تجارت خارجی  کشور  و موضع محکم یوآن  در رابطه با  ارزهای دیگر کشورها را اعلام کرد.  پس از آن، ارزش  یوآن ابتدا  کاهش یافت و بعد  تحکیم یافت  و  دوباره ضعیف شد.

تحلیلگران به این نکته توجه نشان دادند  که کاهش رکورد ارزش   ارز چین  به میزان 0,6 درصد از زمانی آغاز شد که آن را  در صندوق بین المللی ارز  در  محاسبات سبد های ویژه  بدهی SDR شامل کردند.  این اتفاق 30 نوامبر  رخ داد.  گفته می شود که چین  به فاز بعدی  پس از ورود یوآن به  سبد ارز  صندوق بین المللی  ارز  گذار می کند که تضعیف  تدریجی یوآن را  ممکن می سازد.  یعنی یوآن  نسبت به دلار و بازار حساس تر می شود.

یاکوب برگر  کارشناس  انستیتوی  خاور دور آکادمی علوم روسیه در این خصوص گفت:  این  امر تا حدودی با فرایندهای فوق مرتبط است  اما ارتباط آها  غیر مستقیم است. برسمیت شناختن یوآن  از  طرف صندوق بین المللی ارز به عنوان  ارز رزرو جهانی  یک اقدام  درست و قابل فهم بود.  هر چند سهم یوآن در سبد  محاسبات هنوز  چندان زیاد نیست، بهرحال  این سهم  تشویقی برای  تحکیم یوآن  به عنوان  ارز رزرو  جهانی  خواهد بود  و  اینکه از یوآن هر چه بیشتر در  معاملات   به عنوان  ارز رزرو استفاده شود.  اما تغییر در  نرخ تبدیل ارز  ارتباط مستقیم با این  فرایند ندارد.  یوآن از وضعیت  دشواری برخوردار است. از یکسو چینی ها نرخ تنظیم  بازاری و نرخ تبادل  یوآن را اعلام کردند.  از سوی دیگر وقتی ارزش یوآن افزایش می یابد  خرید یوآن  و  تنظیم نرخ آن از طرف بانک مرکزی آغاز می شود.  یعنی در واقع تنظیم بازاری وجود ندارد. چین می خواهد  مظنه ارز در پایین ترین سطح قرار داشته باشد تا بتواند به توسعه صادرات  خود دست یابد.  در این اواخر صادرات چین کاهش  یافته است ، از این رو  حمایت از سوی  بانک مرکزی  و  وزارت دارایی  می تواند  مانع از افت سطح صادرات شود.

پنج ماه پی درپی است که صادرات  چین کاهش یافته است.  بعلاوه در زمینه  خروج جهانی سرمایه  از  بازارهای در حال رشد  خروج غیر عادی  قوی سرمایه   خارجی از چین مشاهده می شود.  تمام این موارد  زمینه خوبی برای  احتکار  در بازار پول  و سوء استفاده از نوسانات  مظنه ارز  ایجاد می کند.

الکساندر  سالیتسکی  کارشناس  مدرسه عالی اقتصاد آکادمی علوم روسیه در این خصوص گفت: چینی ها و  محتکران چینی کاری می کنند تا ارزش یوآن کاهش یابد   تا بتوانند  پول خود را به دلار تبدیل کنند  و از این وضعیت سود بدست آورند. آنها می دانند  که دولت منافع  صادرکنندگان را  هدایت می کند  و مشاهده می کنند  که سطح صادرات کاهش می یابد   و  درک می کنند  که سال جاری سال خوبی نیست  و وضع بازار  تجاری جهان  هم مساعد نیست.  احتمالا این یکی از  دلایل  کاهش  نرخ  یوآن است.  کلا  سطح خروج سرمایه از  چین در سال جاری  بالا بوده است.  در ماه اکتبر اعلام شد که  چیزی حدود  80 میلیارد دلار در ماه از چین خارج شده است که پول هنگفتی است.  کاهش نرخ  یوآن تا حدودی  مانع از ادامه این روند خواهد شد.

بانک ملی چین  با کاهش ارزش یوآن، سعی می کند به ارز ملی کمک کند  و  در آستانه نشست سیستم فدرال رزرو   که 16-15 ماه  دسامبر برگزار می شود، یوآن را قوی تر سازد.  مقامات مالی  چین  دست به « استرس — تست»  در بازار ارز می زنند.  احتمال افزایش نرخ بهره پایه  بانک مرکزی آمریکا  در بازار آینده  80 درصد  ارزیابی می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала