گزارش و تحلیل

انتظارها از سفر رئیسی به پاکستان: تقویت روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای

© Photo / IRNA ایران و پاکستان
 ایران و پاکستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2024
اشتراک
ابراهیم رئیسی صبح دوشنبه وارد پاکستان شد و مراسم ورود هیات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم از تلویزیون ملی پاکستان پخش شد.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در گفتگوی خبری پیش از سفر به پاکستان، دو کشور را دارای زمینه­های مشترک در زمینه حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با تروریسم خواند و تصریح نمود جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی و توسعه روابط با کشورهای اسلامی و همسو، علاقمند به ارتقای روابط با کشور پاکستان است و در این سفر مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.
علی شیر یزدانی کارشناس مسائل جنوب شرق آسیا در گفتگو با اسپوتنیک ضمن اشاره به سخنان رئیس جمهور ایران در خصوص یکسان نبودن سطح روابط اقتصادی در مقایسه با سطح روابط سیاسی ایران و پاکستان گفت:«در این سفر هدف‌گذاری شده تا سطح مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد. در حال حاضر طبق آمار برای اولین بار حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان در سال گذشته رکورد زد و از رقم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده است».
یزدانی در ادامه افزود: «اکنون از مهمترین زمینه­ها برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور بحث همکاریهای انرژی است و خط لوله گاز ایران-پاکستان موسوم به خط لوله صلح از مهمترین پروژه همکاری میان دو کشور بشمار می­آید. همچنین باید به گشایش بازارچه‌های رسمی میان دو کشور در مرز "پیشین ـ مند" در سال گذشته و افزایش صادرات برق ایران به پاکستان از طریق مرز "مند" واقع در ایالت بلوچستان نیز اشاره نمود که بستری مناسب برای توسعه بیشتر این مراودات فراهم ساخته است».
رشد صادرات ایران به پاکستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2024
گزارش و تحلیل
رشد ۳۹ درصدی صادرات ایران به پاکستان
وی خاطر نشان کرد: «از سویی امنیت ایران و پاکستان به دلیل نزدیکی جغرافیایی و منافع مشترک در ثبات منطقه می تواند بر یکدیگر تأثیر بگذارد، چراکه هر دو کشور با تهدیدات امنیتی مشترکی مانند تروریسم، افراط گرایی و مسائل امنیتی مرزی روبرو هستند. هرگونه بی‌ثباتی یا درگیری در یک کشور می‌تواند اثرات سرریزی بر کشور دیگر داشته باشد و منجر به چالش‌های امنیتی بالقوه شود. علاوه بر این، هر دو کشور سابقه همکاری در پرداختن به نگرانی های امنیتی متقابل، مانند مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ترویج صلح در منطقه دارند. بنابراین امنیت ایران و پاکستان به هم پیوسته است و می تواند بر یکدیگر تأثیر بگذارد».
یزدانی ادامه داد: «گفتگو پیرامون توسعه همکاریهای فنی از دیگر برنامه های این سفر است و ایران و پاکستان طی سال‌های گذشته در اشکال مختلف و در بخش‌های مختلف از جمله صنعت انرژی، کشاورزی، فناوری فضایی، بیوتکنولوژی و فناوری اطلاعات همکاری‌های فنی داشته‌اند. بعلاوه با توجه به اهمیت سیاست همسایگی از ابتدا بر احیای سازمان همکاری اقتصادی اکو متمرکز شده و همچنین سعی در افزایش مشارکت در بنادر چابهار و گوادر واقع در جغرافیای ایران و پاکستان دارند».
علی شیر یزدانی در پایان گفت: «بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، پاکستان با صدور بیانیه‌ای این اقدام را تنش‌آفرین خواند و نماینده پاکستان در سازمان ملل با مواضعی قوی از ایران حمایت نمود و همچنین از عملیات "وعده صادق" توسط ایران حمایت کامل کرد که این اقدامات نشان دهنده پیوند عمیق فرهنگی و تاریخی مشترک است که در طول سال ها به نزدیکی سیاسی دو کشور کمک کرده است».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала