گزارش و تحلیل

محمدی: گیلان استاندارد های غذایی روسیه را کسب میکند

© Photo / IRNAشالیزارهای گیلان
شالیزارهای گیلان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2024
اشتراک
اقتصاد گیلان، بر پایه کشاورزی، دامداری، صیدماهی و پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم استوار است، مهم‌ترین محصولات کشاورزی در این استان شامل برنج و چای می‌ شود اما قطعا فندق، بادام زمینی و زیتون گیلان نیز شهرت جهانی دارد.
در این میان محصولات استان گیلان بدلیل کیفیت بالا و نزدیکی به خزر سالیان طولانی است که به روسیه و حوزه ی اوراسیا صادر میشود.
صالح محمدی، مدیر کل جهاد کشاورزی استان گیلان در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
استان گیلان یکی از استان‌ های مهم در حوزه کشاورزی در کشور ایران است، به ویژه با توجه به ارتباطاتی که با حوزه اوراسیا در استان گیلان وجود دارد یک فرصت بسیار خوب برای زمینه فعالیت در استان گیلان با این حوزه فراهم آمده.
وی افزود:
استان گیلان نزدیک به ۵۰ درصد اقتصاد خود را در حوزه کشاورزی متمرکز کرده، و ۳۰ درصد اشتغال این استان نیز در حوزه کشاورزی است بنابراین زمینه خوبی برای همکاری در این حوزه با کشور فدراسیون روسیه و کشور های دیگر در حوزه اوراسیا وجود دارد، همچنین به دلیل برخورداری از محصولات مطلوب و استراتژیک که نیاز کشور های اوراسیا هست، این همکاری‌ ها می‌تواند گسترده‌ تر باشد.
استان گیلان از لحاظ کشاورزی به دلیل آب و هوای مطلوب و خاک حاصلخیز محصولات ارگانیک ممتازی دارد که می‌تواند استاندارد های روسیه را که یکی از کشور های سخت‌گیر در بحث استاندارد های مواد غذایی است کسب کند.
مدیر کل جهاد کشاورزی استان گیلان، سختگیری در حوزه استاندارد مواد غذایی را یکی از فاکتور های امنیت غذایی در روسیه برشمرد و اظهار داشت:
پس از گسترش روابط ایران و روسیه کشاورزان ما توانستند محصولات خود را بر اساس استاندارد های حفظ و قرنطینه نباتات روسیه تنظیم کنند و این موضوع یک توانمندی مضاعف برای تولید کنندگان ما است.
صالح محمدی در ادامه کیوی، مرکبات، سبزیجات، فلفل و صیفیجات را از مهم‌ ترین صادرات ایران به روسیه عنوان کرد و گفت:
قطعاً در بحث بسته‌ بندی و تصاحب بازار های بین المللی لازم است که ما با شرایط بازار هدفمان سازگار شویم که یکی از مولفه‌ ها بحث بازاریابی و بسته‌ بندی است.
میزان صادرات از استان گیلان به روسیه، ۳۵۰ میلیون دلاراست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2023
میزان صادرات از استان گیلان به روسیه، ۳۵۰ میلیون دلار است
تجار ما به این مهم پی برده‌اند که برای تداوم و پایداری صادرات محصولات کشاورزی باید مطابق با شرایط بازار منطقه و استاندارد های بازرگانی جهانی به آن بازار ها ورود کنیم، در منطقه آزاد انزلی در استان گیلان شرایط خاصی برای فراهم آوردن ویژگی‌ های بسته‌بندی و بازاریابی جهانی به وجود آمده و شرکت‌ های فناور و دانش بنیان با رویکرد تصاحب بازار های جدید و حفظ بازار های پیشین در این منطقه‌ فعال شده‌ اند، از سوی دیگر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با همکاری جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ ها و مراکز علمی دوره‌ های آموزشی را در این راستا تهیه کرده و در حال دانش افزایی به تجار این حوزه هستیم.
وی تاکید کرد:
نشست‌ هایی را با مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی برگزار کردیم و بحث تولید محصولات کشاورزی در گلخانه‌ های استاندارد در منطقه آزاد انزلی را مطرح کردیم، امیدواریم در این حوزه به تفاهم برسیم تا بتوانیم محصولات خارج فصل را به صورت گلخانه‌ ای کشت کنیم.
از سوی دیگر در نظر داریم تا از معافیت‌ ها و ظرفیت‌ هایی که منطقه آزاد دارد برای تقویت بحث بازرگانی و صادرات محصولات کشاورزی استفاده کنیم.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان گیلان قدمت خاویار در این استان را بیش از ۱۵۰ سال دانست و بیان کرد:
از دیر باز همکاری بسیار خوبی با کشور روسیه در این فعالیت مهم اقتصادی وجود داشته و اکنون نیز این همکاری‌ ها استمرار دارد.
در استان گیلان ظرفیت‌ های بسیار خوبی برای توسعه آبزی پروری به ویژه گونه های خاویاری هم به لحاظ گوشت و هم به لحاظ خاویار که کالایی بسیار با ارزش است وجود دارد.
وی افزود:
استان گیلان سرمایه‌ گذاری‌ های خوبی به ویژه در دولت سیزدهم در پرورش خاویار انجام داده که موجب افزایش توان تولید شده، اکنون توان تولید ۱۰ تن خاویار با کیفیت را در استان گیلان داریم و سیاست سازمان جهاد کشاورزی در راستای حمایت از سرمایه‌ گذاران می‌باشد.
آکواریوم فانتستیک بندر انزلی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2024
گزارش و تحلیل
گزارش تصویری؛ بزرگترین تونل آکواریوم خاورمیانه در انزلی
به دنبال آن هستیم که واحد های پرورش خاویار ما در نزدیکی سواحل باشند تا از آب شور و لب شور خزر برای پرورش خاویار استفاده کنیم که قطعاً به کیفیت خاویار استحصالی و گوشت ماهیان خاویاری می‌ افزاید.
صالح محمدی ایران را چهارمین تولید کننده کیوی در جهان عنوان کرد و اظهار داشت:
با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی استان گیلان این استان بیشترین سطح زیر کشت کیوی در ایران را دارد که هر سال باغات کیوی در این استان افزایش پیدا می‌کند.
سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن کیوی در استان گیلان تولید می‌شود که تقریباً ۷۰ درصد آن صادراتی است، بخش زیادی از آن به منطقه اوراسیا و بخشی دیگر به عراق، افغانستان و کشور های حاشیه خلیج فارس صادر میشود.
یکی از نکات مهمی که در باغات کیوی و فندق استان گیلان لحاظ شده بحث کیو آر کد است که محصولات صادراتی به طور کامل قابل شناسایی هستند و می‌توان مشخص کرد که این محصول از کدام باغ و کدام منطقه صادر شده‌ و چه نوع سموم و یا آفت کش هایی برای آنها استفاده شده.
دیگر محصولی که بیشترین سطح زیر کشت را گیلان به خود اختصاص داده فندق است که می‌توان به عنوان یک محصول صادراتی از آن نام برد.
وی در پایان تاکید کرد:
رویکرد آتی ما برای کشاورزی استان گیلان کشاورزی به روش آی‌سی‌ام است که در راستای محیط زیست و کمترین استفاده از سموم مضر سلامتی برای تولید محصولات است.
این روش کشاورزی را در برنج آغاز کردیم و امیدواریم امسال برای سایر محصولات نیز به آن دست پیدا کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала