گزارش و تحلیل

تلاش آمریکا برای بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه

© AP Photo / Alex Brandonآنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2024
اشتراک
آنتونی بلینکن که در سفری در منطقه خاورمیانه به سر می‌برد، در خصوص مذاکرات برای تضمین آتش‌بس در جنگ غزه که با آزادی اسیران اسرائیلی به دست حماس مرتبط است، گفته است که به توافق "نزدیک" می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک- آمریکا در تلاش است توافق بزرگی را شکل دهد که تشکیلات خودگردان فلسطینی را برای اولین بار بعد از ۱۷ سال –زمانی که توسط حماس از غزه بیرون رانده شد - به غزه بازگرداند. برخی از کسانی که با این طرح آشنا هستند اذعان می‌کنند که با توجه به چند مساله از جمله عدم پیشرفت در رسیدن به آتش‌بس، بحران انسانی در غزه، و در هم شکستن هرگونه اعتماد باقی مانده میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، این طرح بلندپروازانه است. اما دولت آمریکا امیدوار است بتواند همچنان از این لحظه برای به دست گرفتن ابتکار عمل استفاده کند. بر این اساس محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در جده با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و درباره نیاز فوری به توقف درگیری‌ها در غزه گفت‌وگو کرد. در این دیدار راه‌های تقویت روابط دوجانبه ، همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف همچنین تحولات اوضاع در نوار غزه و شهر رفح را مورد بحث و بررسی قرار دادند و درباره اهمیت آتش بس فوری و همچنین انجام تمام تلاش‌ها برای اطمینان از ورود کمک‌های بشردوستانه فوری به این باریکه با یکدیگر رایزنی کردند. این در حالیست که بیش از ۳۱۰۰۰ فلسطینی از زمان شروع حملات ارتش صهیونیستی به غزه کشته شده‌اند، بیشتر جمعیت این منطقه آواره شده‌ و تقریبا تمامی ساختمان‌های آن آسیب دیده یا ویران شده است. در شرایطی که یالات متحده با حمایت از اسرائیل به اتش جنگ غزه دامن می زند، چه عاملی آن را برای انجام مذاکرات صلح به خاورمیانه کشانده است؟
امیرحسین حسینی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک گفت، یکی از عواملی که ایالات متحده را برای انجام مذاکرات صلح به خاورمیانه کشانده است، منافع استراتژیک این کشور در نیاز به برقراری نسبی ثبات در منطقه است. زیرا حملات به کشتی‌های تجاری اسراییلی، آمریکایی و انگلیسی و حتی کشتی‌های جنگی غربی در دریای سرخ و آب‌های اطراف آن ادامه دارد. بیشتر این حملات در دریای سرخ توسط جنبش حوثی ها در یمن بوده است، اگرچه تاکنون هیچ کشتی غرق نشده اما چندین کشتی مورد اصابت قرار گرفته اند و تاثیر آن بر کشتیرانی جهانی قابل توجه بوده است. اکنون ایالات متحده به دلیل منافع اقتصادی و ژئوپلیتیکی خود، از جمله دسترسی به منابع نفتی و حمل و نقل دریایی مدت‌هاست درگیر خاورمیانه شده است. تا جائیکه اقدام به مذاکراتی با ایران نموده و خواهان اعمال فشار از سوی ایران بر ارتش یمن برای توقف حملات دریای سرخ است.
سربازان اسرائیلی در نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2024
مقامات سابق آمریکا از بایدن خواسته اند که کمک به اسرائیل را محدود کند + جزئیات
حسینی در ادامه بررسی این دلایل گفت، علاوه بر این، ایالات متحده متعهد به ترویج صلح و امنیت در سطح جهانی است که شامل تلاش برای میانجیگری در مناقشات و تسهیل گفتگوهای صلح در منطقه است. در حالیکه اکنون با نسل کشی فلسطینیان و قتل عام در نوار غزه از سوی اسرائیل کار به جایی رسیده است که خود مقامات ایالات متحده به صدا در آمده و همین روز گذشته ۷۰ مقام، دیپلمات و افسر نظامی سابق آمریکا از جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده خواستند تا مواضع سخت‌تری در قبال رژیم اسراییل اتخاذ کند. آنها از جو بایدن خواستند تا از سوی دولت آمریکا به اسرائیل نسبت به عواقب جدی نادیده گرفتن حقوق شهروندی و نیازهای اساسی فلسطینیان و گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی هشدار دهد و با استفاده از اهرم‌هایی مانند محدودیت در ارائه کمک‌های واشنگتن به تل‌آویو بر آنها فشار بیاورد. بنابراین، ایالات متحده برای حفظ وجه بین المللی خودش هم که باید وارد کارزار مذاکرات برای برقراری صلح و آتش بس شود.
مذاکرات وزیران خارجه آمریکا و عربستان درباره ایران و یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2024
رسانه: عربستان پس از وقفه مذاکرات دفاعی با آمریکا را از سر می گیرد
امیر حسین حسینی در پایان گفت، از سویی نقش آمریکا در عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل به دلیل ائتلاف های تاریخی آن با هر دو کشور بسیار مهم است و تداوم موضوع عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل و حرکت رو به جلوی آن منافعی نیز برای ایالات متحده به همراه دارد. اما مسئله اینجاست که موضوع عادی سازی روابط عربستان و اسراییل نیازمند پایان جنگ در غزه و ایجاد روند عملی برای برپایی دولت فلسطینی است. در واقع توجه به این نکته ضروری است که عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل تحت تأثیر ملاحظات مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی است و اگرچه جنگ غزه احتمالا موانعی ایجاد کند، اما این تنها عامل تعیین کننده مذاکرات بین دو کشور نیست. بعبارتی، درگیری در غزه منجر به افزایش تنش ها را در منطقه شده است و ادامه روابط دیپلماتیک در چنین شرایط تنش زا و ملتهب طبیعتا برای تمام کشورها چالش برانگیز خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала