گزارش و تحلیل

اقدام متقابل ایران در مصادره نفتکش آمریکایی، یک تسویه حساب به موقع

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / ایران محموله نفتی آمریکا را توقیف کرد
ایران محموله نفتی آمریکا را توقیف کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2024
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به توقیف محموله نفتی کشورش به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار از سوی دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران به نفع بیماران پروانه ای در ایران، خواستار آزادی فوری آن شد.
به گزارش اسپوتنیک، ارتش جمهوری اسلامی ایران ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: یک نفتکش آمریکایی توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حکم قضایی توقیف کرده و اخیرا دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران اعلام کرد، محموله نفتی آمریکایی در خلیج فارس را به نفع بیماران پروانه ای در ایران توقیف کرد. علت این اقدام از سوی مرکز رسانه ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران اینطور اعلام شده که در پی تحریم‌های کشورهای غربی و به طور ویژه آمریکا که منجر به جلوگیری فروش داروهای مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی را بر آن‌ها وارد ساخته است، بیماران پروانه‌ای (EB) شکایتی را علیه آمریکا در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران انجام دادند.
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2024
واکنش واشنگتن به حکم توقیف و فروش نفت آمریکا به نفع بیماران پروانه‌ای در ایران
پیش تر، روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود: نفتکش متخلف سوئز راجان در سال جاری محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار امریکا قرار داده بود .
سمیه ماندگار، کارشناس مسائل بین الملل در این باره به اسپوتنیک گفت، شاید این اقدام را بتوان لحظه منحصر به فرد مقابله به مثل برای ایران در نظر گرفت، زیرا اوایل سال ۱۴۰۲ یک کشتی نفتکش به نام "سوئز راجان" که نفت ایران را حمل می کرد توسط ایالات متحده ضبط شد و بعدا وزارت دادگستری آمریکا پس از ماهها توقیف این نفتکش ایرانی در یکی از بنادر تگزاس و دستور تخلیه و فروش نفت آن را به نفع خانواده هایی که مدعی بودند از سوی جمهوری اسلامی ایران قربانی هستند، داد.
ماندگار افزود، اینکه این قربانیان دقیقا چه کسانی هستند و ایالات متحده چگونه آنها را شناسایی کرده و چگونه مبالغ حاصل از نفت این نفتکش را بدست این قربانیان رسانده و یا کجا هزینه کرده است بحثی جداگانه است. اما اقدام قوه قضاییه ایران حرکتی کاملا درست و به جاست، زیرا تکلیف بیماران پروانه ای ایران کاملا روشن است. آنها در ایران انجمن دارند و مراکزی مانند خانه ای بی که به مشکلات این بیماران رسیدگی می کنند به صورت رسمی فعال هستند و وضعیت آنها کاملا قابل رصد و بررسی است.
وی در ادامه گفت، مسئولان و سردمداران آمریکایی هیچ‎گاه نفهمیدند یا خودشان را به نفهمی زدند که این تحریم‌ها چه آثار وحشتناکی بر جوامع بشری دارد و به صورت ویژه تحریم‌ها در بخش دارو و درمان چه اتفاق‌هایی را در کشور‌های هدف رقم می‌زند، در حالیکه حساب این بیماران صعب العلاج از سیاست جداست. زمانی که ایران تلاش کرد تا نیاز‌های این بیماران را از کشور‌های دیگر تامین نماید، آمریکایی‌ها میزان تولیدات آن‌ها را رصد کرده و با آن کشور‌ها به دلیل افزایش پذیرش سفارش برخورد کردند و این اقدام عملا راه جایگزین را برای ایران بست. بنابراین می توان گفت که این پول جای درستی خرج می شود.
این کارشناس گفت، شاید ایران در توقیف سایر کشتی ها، محموله ها یا نفتکش های آمریکایی بدش نیاید که به عنوان ابزاری برای مذاکره با کشورهای خارجی استفاده کند، اما در این مورد خاص این اقدام را باید یک اقدام تلافی جویانه بدانیم. وی افزود، در واقع اتخاذ راهبرد "ضربه متقابل" از سوی ایران در مواجهه با رویکردهای خصمانه دولت آمریکا یک پیام واضح و شفاف برای جامعه بین الملل دارد، اینکه ایران توان استراتژیک کافی و اثرگذار برای پاسخگویی به اقدام‌هایی از این دست است، و سر به زنگاه اقدام‌های متقابل باهدف تامین منافع ملی خود، به‌ویژه در سطح منطقه حکانجام خواهد داد.
من شخصا بر این باورم، آمریکا خودش دقیقا می داند که از کجا ضربه خورده است و اگر اکنون به نشانه اعتراض واکنش هایی نشان می دهد در واقع اقدامی است که به صورت پروتکلی باید انجام دهد. زیرا درخواست بازپس دهی محموله نفتی این نفتکش آمریکایی در حالی صورت گرفته است که سالها دارایی‌های ایران، از پول تا اشیای تاریخی و آثار و تسلیحات نظامی به بهانه‌های مختلف، مصادره شده است و حتی با وجود پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی انجام‌شده برای آزادسازی دارایی‌های توقیف‌شده ایران در آمریکا، بخش قابل‌توجهی از این دارایی‌ها همچنان مسدود است. شاید جالب باشد بدانید که به گزارش صندوق بین‌المللی پول اموال توقیف شده ایران در سراسر جهان تا آوریل۲۰۲۲به چیزی حدود ۱۱۵.۴ میلیارد دلار رسیده ‌است.
سمیه ماندگار در پایان گفت، اقدامات متقابلی از این دست به ویژه در خلیج فارس و تنگه هرمز می تواند اثر بازدارندگی قابل قبولی داشته باشدو البته توقیف این نفتکش اولین اتفاق نیست و چند سال پیش نیز پهباد آمریکایی و همچنین یک کشتی انگلیسی در اقدامی متقابل توقیف شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала