سفیر ایران در روسیه: پس از ورود به بریکس می‌توانیم نقش بهتری در دلار زدایی ایفا کنیم

© Sputnik / Vladimir Trefilovکاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2023
اشتراک
کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه اعلام کرد تهران پس از پیوستن به بریکس از اول ژانویه 2024 می تواند نقش فعال تری در روند دلارزدایی ایفا کند.
به گزارش اسپوتنیک، سفیر ایران در گقتگو با نشریه نور نیوز با اشاره به اینکه دلار در حال تضعیف شدن است، گفت: جهان در حال حرکت به سمت دلارزدایی است. هم کشورها از ارزهای ملی خود استفاده می‌کنند و هم سازمان‌های بین‌المللی به دنبال ایجاد ارزهای جدید برای مبادلات فی مابین هستند.
به گفته جلالی، این ایده هم اکنون به صورت جدی در بریکس مطرح است و با توجه به اینکه ما از اول ژانویه به عضویت بریکس در خواهیم آمد، می‌توانیم نقش بهتری در دلار زدایی نیز ایفا کنیم.
لاوروف وزیر خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2023
پلتفرم های پرداخت جایگزین در سازمان همکاری شانگهای و بریکس
سفیر ایران در مسکو در بخش دیگر از سخنان خود خاطرنشان ساخت: در حال حاضر 60 درصد مبادلات تجاری ایران و روسیه با ارزهای ملی روبل و ریال انجام می‌گیرد.
گروه بریکس، برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می کند، اما اخیراً 23 کشور از جمله آرژانتین، ایران، الجزایر، تونس، ترکیه، عربستان سعودی و مصر تمایل خود را برای پیوستن به این بلوک اقتصادی ابراز کرده اند.
پس از اجلاس سران این سازمان که در ماه اوت در ژوهانسبورگ برگزار شد، امارات، عربستان سعودی، ایران، آرژانتین، مصر و اتیوپی رسما به بریکس دعوت شدند؛ عضویت کامل کشورهای جدید از اول ژانویه 2024 آغاز خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала