گزارش و تحلیل

نقش کشورهای حاشیه دریای خزر در نظم نوین جهانی

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر نکات برجسته نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در مسکو
نکات برجسته نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2023
اشتراک
نشست سالانه وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر برای تقویت همکاری ها، حل اختلافات و ارتقای منافع مشترک کشورهای منطقه حائز اهمیت است.
به گزارش اسپوتنیک، دوازدهمین نشست وزرای خارجه ۵کشور حاشیه دریای خزر شامل روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان با تمرکز بر موضوعات اقتصادی و تجاری امروز سه شنبه در مسکو آغاز بکار کرد. نشست سالانه وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر به دلایل مختلفی حائز اهمیت است. این نشست فرصت مناسبی برای گفتگو و مذاکره درباره موضوعات مختلف اقتصادی مرتبط با دریای خزر از جمله اکتشاف و تولید انرژی، حمل و نقل نفت و گاز و حفاظت از محیط زیست برای این کشورها فراهم می کند.
همانطور که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه این نشست اظهار داشت، این کشورها در حال راه اندازی یک گفتگوی منظم به منظور همکاریهای پنج جانبه میان وزرا هستند و تعمیق همکاریها بین کشورهای دریای خزر از منظر نظم جهانی چند قطبی و ظهور مراکز جدید توسعه جهانی نقش مستقیم و غیر قابل انکار دارد.
علاوه بر این، این نشستها امکان ایجاد توافقنامه ها و مشارکت هایی را فراهم می کند که می تواند همکاری اقتصادی و تجارت بین کشورهای دریای خزر را تسهیل کند. این امر می تواند منجر به افزایش سرمایه گذاری، ایجاد شغل و رونق کلی اقتصادی برای منطقه شود. نشست سالانه کشورهای حاشیه دریای خزر، فرصتی را برای وزیران امور خارجه فراهم می کند تا در زمینه هایی مانند تولید انرژی دریای خزر هماهنگ شده و می تواند تاثیر بسزایی بر بازار جهانی انرژی و توسعه کلی اقتصادی کشورهای شرکت کننده داشته باشد. لازم به ذکر است، منطقه دریای خزر از نظر منابع طبیعی غنی است و کشورهای اطراف آن (روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و آذربایجان) همگی بازیگران اصلی بازار جهانی انرژی هستند.
نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2023
نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در مسکو + تصاویر
دریای خزر یک مجموعه آبی منحصر به فرد است که از نظر اکولوژیکی نیز بسیار حائز اهمیت بشمار می رود و گردهمایی های سالانه این امکان را می دهد تا تلاش ها برای حفاظت از محیط زیست و رسیدگی به چالش های زیست محیطی مشترک پیش روی منطقه را مورد بحث و هماهنگی قرار دهند. به بیان امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر این پهنه آبی کانون دوستی کشورهای همسایه و منشا خیر و برکت برای ۲۷۰ میلیون همسایه ساکن آن است که باید تلاش کنیم برای نسل آینده حفظ کنیم. منطقه دریای خزر یک منطقه استراتژیک و حلقه وصل کریدورهای شمال - جنوب و شرق به غرب می‌باشد. امنیت در منطقه دریای خزر تفکیک ناپذیر است و همه ما نسبت به حفظ ثبات، امنیت و توسعه پایدار در پهنه آبی دریای خزر مسئولیت داریم.
مهمترین توافقاتی که تا بحال در نشست وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر صورت گرفته شامل توافقنامه "کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر" که در آگوست 2018 به امضا رسید و بر مبنای آن چارچوب حقوقی دریای خزر شامل حدود، حقوق دریانوردی و تقسیم منابع آن را تعیین می کند. همچنین کشورهای مرزی خزر نیز توافقاتی برای حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی دریای خزر منعقد کرده اند که شامل اقداماتی برای جلوگیری از آلودگی و حفظ اکوسیستم های منحصر به فرد این منطقه است. علاوه بر آن وزرای امور خارجه کشورهای مرزی دریای خزر در مورد اقداماتی برای تقویت همکاری های امنیتی در منطقه از جمله تلاش های مشترک برای مبارزه با تروریسم، جنایات سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر بحث و توافق کردند. همچنین از مهمترین توافقات صورت گرفته میان کشورهای مرزی دریای خزر توافقات صورت گرفته به منظور ارتقای همکاری های اقتصادی و توسعه در این منطقه از جمله توسعه زیرساخت ها و تسهیل تجارت و سرمایه گذاری است.این توافقنامه ها برای ثبات و شکوفایی منطقه خزر بسیار مهم است و نشان دهنده تعهد کشورهای مرزی به همکاری برای منافع مشترک است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала