نگاه ویژه اسپوتنیک

پیام مجلس نمایندگان آمریکا: بایدن نیز از ترامپ بهتر نيست

© AFP 2023 / Olivier DoulieryЭкран с результатами выборов в Вашингтоне, США. Архивное фото
Экран с результатами выборов в Вашингтоне, США. Архивное фото - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.09.2023
اشتراک
در پرتو داغ شدن رقابت و سبقت گیری برای رسیدن به کاخ سفید ، دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در حال بازی با کارت های باصطلاح استراتژیک خود هستند.
جمهوری خواهان موضوع استیضاح بایدن را باتهام سوء استفاده از جایگاه خود برای کسب منافع مالی برای خانواده اش از طریق سیاست‌هایی نامشروعی که در دوران حضور به عنوان معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده بین سال‌های 2009 تا 2017 اتخاذ کرده است، متهم می کنند.
واقعیت امر ، نمایندگان جمهوری‌خواه از زمان به دست آوردن کنترل نسبی بر مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تحقیقات درباره مراودات نامشروع تجاری خانواده بایدن شده‌اند. "کوین مک‌کارتی"، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چند ماه پیش دستور آغاز روند تحقیقات استیضاح توسط کمیته‌های مقتضی در این مجلس را صادر کرد.
در سوی مقابل، نماینده‌های دموکرات معتقدند هدف جمهوری‌خواهان از کلید زدن این تحقیقات منحرف کردن افکار عمومی است تا از پرونده‌های قضایی مطرح‌شده علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی بایدن غافل بمانند و ضربه ای به کارزار انتخاباتی بایدن وارد کنند.
کاخ سفید نیز ادعاها در این خصوص را رد کرده است. یک سخنگوی کاخ سفید چند روز پیش ، تحقیقات استیضاح بایدن به عنوان بدترین حالت یک سیاسی‌کاری‌ افراطی توصیف کرده است.
بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2023
درگیری میان کنگره آمریکا و بایدن
رئیس‌جمهور سابق آمریکا با ده‌ها اتهام در چهار پرونده جنایی مجزا مواجه است که علاوه بر پرونده حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه، شامل نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده بعد از ترک کاخ سفید و پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ است.
پرونده استیضاح با قرار گرفتن ایالات متحده در آستانه یک بحران جدید در صورت ناکامی در رسیدن به یک توافق در مورد بودجه شدت گرفته است که به خوبی نشانگر تشدید درگیری ها ورقابت ها در داخل واشنگتن بین دو حزب در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و کنگره در سال آینده است که در این درگیری مسایل شخصی و عمومی در هم آمیخته اند ان هم در زمانی که کنگره سعی می کند تمامی قطبندی ها را کاهش دهد ، تا از تمامی اختیارات خود برای تأثیرگذاری بر این رقابت استفاده کند .
وقتی بایدن در ژانویه 2021 به کاخ سفید رسید، امیدوار بود که از تجربیات خود به عنوان یک سناتور کهنه کار در تعامل با جمهوری خواهان در کنگره استفاده کند هر چند تعدادی از قانونگذاران وابسته به سلف او، دونالد ترامپ، و از جریان راست افراطی در تقابل با او ظاهر شدند .
البته در سال 2021 بایدن توانست بر برخی موانع غلبه کند و قوانینی را که هسته اصلی دستور کار او بود تصویب کند ، اما راهبرد عملیات "پل زنی" بایدن با حزب مقابل به سرعت فروپاشید. چراکه امروز می بینیم ، در حالی که واشنگتن به سمت تعطیلی جزئی اجتناب ناپذیر دولت پیش می رود ، بایدن خود را در میانه یک "جنگ داخلی" میان دو جریان جمهوری خواه می بیند ؛ یک جریان می خواهد مانع همه چیز شود و نوک پیکانش را به تلافی از تلاش دموکرات ها جهت منزوی کردن ترامپ ومحاکمه او متوجه شخص رئیس جمهور کرده ، و یک جریان دیگر که می خواهد یک سال زودتر از زمان انتخابات اهداف خودرا طبق دستور کار انتخاباتی به جلو پیش ببرد. به اين معنى که بایدن در آخرین سال ریاست‌جمهوریش قربانی تئوری " اردک لنگ " شده در کنگره اورا تحت پیگرد قانونی قرار دهند .
ترامپ در دوران ریاست جمهوریش (2016-2020)، صحبت هایی را در مورد اقدامات پسر بایدن، هانتر، در اوکراین و چین مطرح کرد.
از زمانی که ترامپ تلویحا خواستار متوقف کردن کمکها از کی‌یف شد ، تحقیقاتی درمورد رقیب انتخاباتی سال 2020، یعنی بایدن، در قضیه موسوم به " اوکراین گیت " صورت گرفت .
بایدن، امروز تلاش می‌کند در مورد موضوع استیضاح منفعلانه عمل نکند ،هرچند این قضیه بر وجهه سیاسیش ونظرسنجی‌هایی که همواره کاهش محبوبیت او به خاطر نوع عملکرد وپیری را نشان می‌دهد تاثیرات قابل ملاحظه دارد.
اکنون با آماده شدن کمیته نظارت مجلس نمایندگان برای صدور احضاریه برای هانتر بایدن و برادر رئیس جمهور جیمز بایدن و استعلام سوابق بانکی شخصی رئیس جمهور ، یک انتظار محض حکمفرماست تا ببینیم با توجه به تنش‌های مداوم و بی‌سابقه بین بایدن و ترامپ ، این قضیه به کجا می‌رسد وچه عواقبی بر رقابت‌های آتی ریاست‌جمهوری خواهد داشت؟
قانون اساسی ایالات متحده تصریح می کند که کنگره می تواند رئیس جمهور را در موارد "خیانت، رشوه، یا سایر جنایات سنگین" برکنار کند واستيضاح رئیس جمهور توسط مجلس نمایندگان در نهایت منجر به "محاکمه" او در مجلس سنا می شود، ودر صورت محکومیت رئیس جمهور پست خودرا از دست خواهد داد .
دموکرات ها با اکثریت یک سناتور از مجموع 100 عضو ، مجلس سنا را در قبضه خود دارند . برای استیضاح رئیس جمهور تصویب دو سوم سنا لازم است که این امر تقریباً غیرممکن به نظر می رسد. با این وجود جمهوری خواهان باز مصمم هستند به اقدامات غیر طبیعی خود به تلافی از پیگرد قانونی رئیس جمهور سابقشان پیش ببرند و در آستانه انتخابات فشارخودرا بر بایدن افزایش دهند.
شاهدانی که روز پنجشنبه گواهی انان را مورد استماع قرار گرفت تأیید کردند که هنوز به هیچ مدرکی دال بر دست داشتن شخص بایدن در امور تجاری ومالی افراد خانواده ومنسوبین دست نیافتند ، در حالی که گروه دیگر توصیه نمودند تا حساب های بانکی خانواده بایدن بررسی شود.
اکنون جمهوری‌خواهان از جمله کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، می‌گویند که اطلاعات جمع‌آوری‌شده درتحقیقات اولیه مستلزم جمع آوری وبررسی های متعدد در چارچوب یک تحقیق جامع رسمی است که به بازرسان 3 کمیته مجلس نمایندگان اختیار تام می دهد تا برای استعلام سوابق بانکی بایدن اقدام قانونی کنند.
بایدن اوکراینی ها را ایرانی ها خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2023
آمریکا تحقیقاتی را درباره استیضاح احتمالی بایدن آغاز کرده است

دولت بایدن تلاش‌ها برای استیضاحش کم‌اهمیت جلوه داده و آن‌ را صرفا یک "نیرنگ" از طرف جمهوری‌خواهان دانست.
شخص بایدن نیز به نوبه خود از روایت همیشگی مورد علاقه خود یعنی هشدار در مورد خطر فراروی دموکراسی آمریکایی است استفاده کرد. بایدن از آریزونا گفت که ایدئولوژی رقیب جمهوری‌خواهش و محافظه‌کارانی که از او و حامیانش حمایت می‌کنند "هسته‌ی اصلی ملت ما را تهدید می‌کنند" و افزود که دموکراسی‌ها لزوماً با زور اسلحه نمی‌میرند.
ریچارد روت، استراتژیست دموکرات، در پاسخ به این سوال: چرا الان جمهوری خواهان دست به این حرکت زده اند ؟ گفت: مک کارتی اکنون تحت فشار شدید راست افراطی است تا به جو بایدن آسیب برساند. نباید فراموش کنیم که نامزد اصلی آنها ترامپ به چهار جرم مشهود متهم شده و 91 اتهام مالى علاوه بر جرم برپایی آشوب هاى نیویورک ،علیه او وجود دارد . مشکل جمهوريخواهان این است که هنوز هم پس از پنج سال از طرح اتهام علیه بایدن در حال تحقیق وجستجو هستند، واگر نتوانند به مدركى متقن دست يابند قطعا این به کشور نشان خواهد داد که جمهوری خواهان دروغگو وبه دنبال وقت كشى هستند.
علاوه بر اين ، دولت هم اکنون در آستانه تعطیلی قرار دارد كه به نفع آمریکا و يا مردم آمریکا نیست این کمدی دیوانه وار درشرايطى ادامه پیدا کند که پرونده ای بسيار مهمى وجود دارد . صرفا انچه که مشخص شده این است که مک کارتی تحت فشار شدید جناح راست حزب جمهوری خواه است و اگر امتثال نكند برکنار خواهد شد.
بسیاری بر این باورند که بازی جدید جمهوری خواهان بر فضای انتخابات ریاست جمهوری تاثیری نخواهد داشت، اما سوالی که به ذهن می رسد این است:
اگر این كارت ها بی اثرند پس چرا جمهوری خواهان و دموکرات ها هردو با آنها بازى مى كنند؟ آیا امروز كارت هاى دیگری مهمتر وجود ندارد که ممکن است بيشتر مورد علاقه داخلی آمریکا باشد که در بحران های بزرگ اقتصادی غوطه ور است و چرا افکار عمومی متوجه اینگونه اتهامات مربوط به زندگی شخصی نامزدهاى ریاست جمهوری می شود؟
باید گفت تنها چیزی که وجود دارد این است که برخی از جمهوری خواهان مجلس نمایندگان به خاطر دو مورد استیضاح از رئیس جمهور ترامپ عصبانی وخشمگین هستند لذا امروز می خواهند انتقام بگیرند و در عين حال می خواهند به مردم آمریکا اين پیام را بفرستند که جو بایدن نيز بهتر از ترامپ نيست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала