وزارت خارجه از حملات غیرقابل قبول پاشینیان علیه روسیه خبر داد

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.09.2023
اشتراک
وزارت خارجه روسیه: حملات پاشینیان علیه روسیه غیرقابل قبول بوده و رد می شود.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که پیام دیروز نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان حاوی حملات غیرقابل قبول علیه مسکو بوده و رد می شود.
این وزارتخانه خاطرنشان کرد: در این سخنان تلاشی برای رهایی از مسئولیت شکست در سیاست داخلی و خارجی وجود دارد و تقصیر را به گردن مسکو انداخته است.
رئیس دولت ارمنستان درواقع اعتراف کرد که در تمام این مدت ایروان عمداً برای دور شدن از مسکو آماده می شد.
در پیام وزارت خارجه ذکر شده است: اقدامات آنها که برای ایجاد یک مسیر جدید - غربی - برای توسعه ارمنستان طراحی شده است، به طور غیرقابل قبولی با اشتباهات ادعایی از طرف روسیه و سازمان پیمان امنیت جمعی توجیه می شود.
وزارت خارجه روسیه خاطر نشان کرد: به تحریک مقامات، یک مراسم واقعی ضد روسیه در رسانه های ارمنی راه اندازی شد. وزارت امور خارجه در اظهار نظر درباره وضعیت اعتراضات در ارمنستان، اتهامات مربوط به الهام گرفتن آنها از مسکو را رد کرد.
 قره باغ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.09.2023
ادامه گفتگوی روسیه با ارمنستان
در این پیام آمده است: این رویکرد غیرمسئولانه تیم پاشینیان باعث نارضایتی قابل درک در میان بخشی از جامعه ارمنستان شد که در اعتراضات مردمی عنوان گردید. البته این ادعا که آنها از روسیه الهام گرفته اند هیچ ربطی به واقعیت ماجرا ندارد.
این وزارتخانه توضیح داد که روسیه همیشه به تعهدات متحدان خود وفادار بوده، به کشور ارمنی احترام گذاشته و هرگز این انتخاب را پیش روی آنها نگذاشته است که با ما یا علیه ما.
قره باغ کوهستانی – منطقه ای در ماورای قفقاز است که مدتهاست عامل اختلاف مرزی بین آذربایجان و ارمنستان می باشد.
غالب ساکنین این منطقه ارامنه می باشند.
در سال 1923 این منطقه عنوان استان خودمختار را در ترکیب جمهوری آذربایجان شوروی دریافت نمود. در سال 1988 جنبش الحاق به ارمنستان در قره باغ کوهستانی آغاز شد. در 2 سپتامبر 1991 استقلال آن از آذربایجان اعلام و نام آن به جمهوری قره باغ کوهستانی تغییر کرد. بین سالهای 1994-1992 آذربایجان تلاش کرد تا این جمهوری خود خوانده را تحت تسلط خود در بیاورد. این امر یک عملیات نظامی تمام عیار بود که در جریان آن تا 30 هزار نفر جان خود را از دست دادند.
در سال 1994 طرفین در مورد آتش بس توافق کردند، اما جایگاه این جمهوری مشخص نشد. در اواخر سپتامبر 2020 عملیات نظامی در قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد. در شب 9 نوامبر آذربایجان و ارمنستان تحت حمایت مسکو در خصوص باقی ماندن در مواضع گرفته شده خود و توقف کامل درگیری و نیز تبادل اسرا و اجساد جانباختگان به توافق رسیدند. نیروهای حافظ صلح روسیه در این منطقه و از جمله در گذرگاه لاچین مستقر شدند.
سال گذشته باکو و ایروان با میانجیگری فدراسیون روسیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بحث در مورد آینده توافق صلح را آغاز نمودند. در اواخر ماه می امسال نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که ایروان آماده به رسمیت شناختن تمامیت ارضی آذربایجان در چارچوب مرزهای دوران شوروی می باشد، یعنی تعلق قره باغ کوهستانی به آذربایجان. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در ماه سپتامبر به این نکته اشاره کرد که مقامات ارمنستان در عمل حاکمیت آذربایجان بر قره باغ را به رسمیت شناخته اند. به گفته الهام علیف رئیس جمهور آذربایجان، اگر ارمنستان موضع خود را تغییر ندهد، باکو و ایروان می توانند قرارداد صلح را تا پایان سال به امضا برسانند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала