واکنش مسکو به وخامت اوضاع پیرامون کوزوو

© Sputnik / Наталья Селиверстоваساختمان وزارت خارجه روسیه
ساختمان وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.09.2023
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در خصوص وخامت اوضاع در کوزوو گفت، این امر نتیجه اقدام "نخست وزیر" جمهوری خودخوانده آلبینا کورتی برای تحریک درگیری و پاکسازی منطقه از صرب‌ها است.
به گزارش اسپوتنیک، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان اواخر روز یکشنبه در سخنرانی خود گفت که سه صرب کوزوو در درگیری با پلیس آلبانیایی-کوزوویی در شمال کوزوو و متوهیا کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. به گفته ووچیچ، شورای امنیت ملی صربستان و رهبری این کشور شرایط را به دقت بررسی کرده و در روزهای آینده تصمیماتی اتخاذ خواهند کرد. وی از جامعه جهانی خواست تا به تشکیل جامعه صرب با افسران پلیس از ملیت صرب در شمال کوزوو و متوهیا کمک کنند تا از درگیری های آینده جلوگیری شود.
در تفسیر شرایط ماریا زاخارووا که در وب سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد، آمده است: "خونریزی دیروز پیامد مستقیم و فوری روند "نخست وزیر" آلبین کورتی برای تحریک درگیری و پاکسازی منطقه از صرب ها است".
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود:" تلاش های او برای ایجاد فشار بیشتر از سوی غربی ها بر رهبری صربستان به منظور وادار کردن بلگراد به رسمیت شناختن استقلال کوزوو، از طریق تشدید اوضاع، یک بازی دائمی با آتش است که همانطور که می بینیم بسیار گران تمام شده و کل منطقه بالکان را به یک پرتگاه خطرناک می رساند".
او خاطرنشان کرد که "پلیس" آلبانیایی کوزوو به طور سیستماتیک اقدامات تنبیهی را علیه جامعه صرب انجام می دهد و منحصراً درگیر ارعاب شهروندان نبوده است. زاخارووا تأکید کرد: "تهدید مستقیم از سرگیری پاکسازی قومی، که قبلاً توسط رادیکال‌های آلبانیایی کوزوو انجام می‌شد، وجود دارد".
زاخارووا در پایان گفت: "ما متقاعد شده‌ایم که مسیر ثبات و حل و فصل طولانی‌مدت در کوزوو منحصراً از طریق اجرای همه‌جانبه قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل و موافقت‌نامه‌های بروکسل بلگراد و پریشتینا در سال‌های 2013 و 2015 می‌گذرد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала