گزارش و تحلیل

چند عملیات تروریستی دیگر نیاز است؟

© AP Photo / Geert Vanden WijngaertЦветы в Брюсселе в память о погибших в результате терактов
Цветы в Брюсселе в память о погибших в результате терактов - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جهان در غم کشته شدگان عملیات تروریستی بروکسل اندوهگین است، اشک های خانم موگرینی که نتوانست در مقابل دوربین ها خود را کنترل کند عمق درد فاجعه را در دل مردم اوروپا نشان می دهد، اما در مقابل برخی افراط گرایان از نتیجه این عملیات شاد هستند و به اشک های وزیر خارجه اوروپا پوزخند می زنند که بگذارید اوروپایی ها هم کمی درد ما را احساس کنند.

عملیات تروریستی در بلژیک اولین عملیات از این نوع نبود و آخرین آن نخواهد بود مگر اینکه کشورهای جهان همه تصمیم بگیرند دست به دست بدهند ریشه های این تروریسم و افراطی گری را از بین ببرند.
بنده سالهاست که در مورد گروه های جهادی و تکفیری مطالعه می کنم و می توانم به صراحت بگویم متاسفانه وقتی به اظهار نظر ها و تصمیمات مقامات غربی گوش می دهم نمی دانم بخندم یا به حال مردمان این کشورها اشک بریزم که هنوز مسئولین شان نمی دانند چه کار باید انجام دهند. و هنوز به دنبال روغن روی آتش ریختن هستند.
اگر به اظهار نظر های کاندیداهای ریاست جمهوری ایالات متحده گوش کنید که دود از سرتان بلند می شود که اینها کجا دنیا کجا؟

Люди покидают брюссельский аэропорт после взрыва - اسپوتنیک ایران
عملیات تروریستی در بروکسل: گزارش لحظه به لحظه حوادث
امروز تصویری از ده ها نوزاد با رنگ و شمایل مختلف را مشاهده می کردم و زیر آن نوشته بود: "حق انتخاب جنسیت — رنگ — دین — قومیت یا نژاد خود را ندارند اما یک عمر باید از آن دفاع کنند". خیلی جمله معنی داری بود. اصلی ترین دلیل جذب جوانان مسلمان غربی به گروه های افراطی وتروریستی همچون داعش برخوردهای نژاد پرستانه ای است که جوامع این کشورها با این جوانان می کنند. وقتی این جوامع به این جوانان که تعداد زیادی از آنان جدا در جد در غرب به دنیا آمده اند برخورد خصومت آمیز می کنند و به عقاید و شخصیت آنها بی احترامی می کنند نباید توقع داشته باشند که اینان جذب این جوامع شوند و مانند یک شهروند عادی رفتار کنند. مگر در همین جوامع نیست که یک جوان برای عشق خود به یکباره ده ها نفر را به رگبار می بندند؟ یا اینکه برای اینکه او را به یک باشگاه راه نمی دهند کل باشگاه را منفجر می کند؟ با این شرایط برای بی حرمتی به دین — مذهب — ایمان — نژاد — قومیت — رنگ پوست — جنسیت یا… چه واکنشی باید نشان دهند؟
بدون استثنا همه رهبران کشورهای اوروپایی می دانند که تفکر های تندرو و افراطی از کجا نشات می گیرد و اگر از فعالیت این مراکز که عمدتا مساجد جذب کننده جوانان مسلمان به سمت افراطی گری جلوگیری نشود امکان آرام کردن جامعه وجود ندارد.
عملیات تروریستی در بروکسل - اسپوتنیک ایران
عملیات تروریستی در بروکسل
اوروپایی ها در این زمینه یدی طولا دارند، همین رفتار را برای قرن ها با یهودی ها داشتند و در نهایت دیدیم که چه فجایعی به بار آوردند فجایعی که متاسفانه امروزه مسلمانان مجبور هستند تاوان آن را بدهند، متاسفانه آنها همان رفتار ها و برخورد ها را با مسلمانان ادامه دادند و امروزه شاهد نتایج این رفتارها می باشیم. این جوانان به دلیل رفتار تبعیض آمیزی که بر علیه آنها می شود به سمت این نوع افراطی گری ها جذب می شوند و اوروپایی ها باید شروع کنند رفتار تبعیض آمیز خود را نسبت به جوامع دیگر تغییر دهند و نه اینکه این رفتار ها را تشدید کنند.

برخورد های پلیسی و امنیتی و نظامی هیچ کدام جواب نخواهد داد و اگر جواب می داد شاهد عملیات بروکسل نبودیم، عملیاتی که در اوج آماده باش امنیتی انجام شد.
تصور اینکه با پیدا کردن مظنونان می توان به سرنخ هایی رسید هم امری بیهوده است چرا که نیاز به سرنخ نیست که بدانیم عملیات تروریستی توسط چه کسانی و چه گروه یا گروه هایی و چه تفکراتی و چه ریشه هایی انجام شده اما مشکل ریشه کن کردن مشکل است و نه یافتن یک یا دو یا چند ده مظنون.
وقتی نیروهای امنیتی ایران و روسیه دست به عملیات مشترک در سوریه و عراق می زنند به این دلیل است که به دنبال ریشه مشکل هستند و به دنبال آن می باشند که قبل از اینکه دشمن به خاکشان برسد نابودش کنند و چندین بار به این کشورها پیشنهاد داده اند که با آنها در مقابله با تروریسم همکاری کنند.

Братья Брахим и Халид эль-Бакрауи, подозреваемые в совершении теракта в Брюсселе - اسپوتنیک ایران
شناسایی هویت برادران بکراوی به عنوان عاملان عملیات انتحاری در فرودگاه بروکسل
اگر هنوز مسئولین اوروپایی اطلاع ندارند باید به آنها گفت ریشه همه این افراطی گری ها امروزه گروه های جهادی و تکفیری سلفی هستند و ریشه تفکر افراطی آنها از مراکز آموزش دینی وهابی در عربستان سعودی نشات می گیرد. همه مراکزی که بصورت قارچ گونه از پاکستان گرفته تا افغانستان و ترکیه و اوروپا و شرق آسیا و… به اینان متصل می باشند در صدد گسترش این تفکر ها می باشند و تا زمانی که جلوی اینها گرفته نشود جلوی افراطی گری وتروریسمی که امروزه جهان را تهدید می کند گرفته نخواهد شد.
در مرحله بعد باید به سمت رفتار و کردار و گفتار مقامات غربی که مسبب اصلی این تنش ها و انداختن جوانان مسلمان به دام این گروه های تروریستی می باشد رفت. چگونه میتوان توقع داشت که یک کاندیدای ریاست جمهوری در ایالات متحده انواع و اقسام توهین ها را به مسلمانان — لاتین تبار ها — سیاه پوستان — زنان و… را داشته باشد و بعد در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهوری بخواهد دیدگاه های نژاد پرستانه خود را پیاده کند و این کشور شاهد عملیات تروریستی نباشد. قطعا این نوع رفتار های نژاد پرستانه منجر به واکنش های افراطی و تندرو می گردد. اگر نخواهیم بگوییم این کاندیدا ابله است می توانیم بگوییم ساده لوح است که احساسات باطنی خود را بروز می دهد. همین ماجرا نسبت به دیگر رهبران و مقامات غربی صدق می کند. تعداد زیادی از رهبران کشورهای غربی همین احساسات نژاد پرستانه را در باطن خود دارند اما شاید زرنگ تر هستند و بروز نمی دهند. ولی می توان گفت وجود این احساسات درونی حتی اگر هم بصورت باطنی باشد نیز در جاهایی خود را در رفتار نشان می دهد. و قطعا همانگونه که اینان رفتار و کردار خود را نسبت به یهودیان تغییر دادند باید نسبت به دیگران نیز تغییر دهند تا تنش میان ادیان و مذاهب و نژاد ها پایان یابد وگرنه همین ماجرا ادامه خواهد یافت.
وقتی مقامات غربی در شادی بر کشته شدگان مسلمان بیگناه توسط سلاح های ساخت خودشان در خاور میانه مسابقه می دهند و در مجامع لابی های صهیونیستی مانند ایپک به حمایت خود از این رفتار ها افتخار می کنند و قول می دهند که نه فقط به حمایت خود ادامه دهند بلکه کمک های تسلیحاتی خود را افزایش دهند باید توقع داشته باشند که برخی دیگر از کشته شدن افراد بیگناه در کشورهای آنها شادی کنند.
شاخه های گل در بروکسل برای بزرگداشت یادبود کشته شدگان در نتیجه عملیات تروریستی - اسپوتنیک ایران
مراسم یادبود کشته شدگان در انفجارات بروکسل
شاید بد نباشد چند لحظه به فکر افرادی که با سلاح های کشتار جمعی غربی در ایران چند دهه است زجر می کشند بیافتند، به فکر جوانان و خانواده هایی باشند که در افغانستان — عراق — سوریه — لبنان — فلسطین — یمن — لیبی — و… با سلاح های آنها به خاک و خون کشیده شده اند باشند تا متوجه شوند این کینه و نفرت از کجا نشات می گیرد.
خیلی متاسفم که انسان های بیگناه مجبور هستند تاوان تصمیمات لابی های قدرت و اسلحه و مال در کشورهای خود را بدهند و من هم مانند همه ایرانی های دیگر و مانند خانم موگرینی اوروپایی و ملیون ها انسان دیگر عمیقا از این فجایع متاثر می باشم و فکر می کنم هر انسان آزاده ای کشته شدن انسان های بی گناه در هر جای جهان باشند را محکوم می کند.
نمی دانم چند عملیات تروریستی دیگر نیاز است که اینان به این نتیجه برسند اما آیا دیگر بس نیست؟ اما می دانم که وقت آن رسیده که همه دست به دست هم بدهیم تا مشکل را حل کنیم و راهکار های دیگری غیر از راهکارهای قبلی برای حل مشکل پیدا کنیم و شاید بهترین کشوری که می تواند در این زمینه به آنها کمک کند ایران می باشد که در زمینه مبارزه با این تروریست ها بالاخص یدی طولا دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала