گزارش و تحلیل

کنفرانس صلح اوکراین بدون روسیه چه فایده‌ای دارد؟

© Sputnik / Константин Чалабов /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم روسیه و اوکراین
پرچم روسیه و اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2024
اشتراک
روسیه بدون توجه به اینکه آیا دعوتنامه دریافت خواهد کرد یا نه، در هیچ یک از مراحل نشست‌های سوئیس شرکت نخواهد کرد و از دوستان خود نیز خواسته تا این دعوت را نپذیرند.
به گزارش‌ اسپوتنیک- ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه روسیه منتشر شد، اعلام کرد: ما بار دیگر تایید می‌کنیم و شفاف می‌سازیم که روسیه بدون توجه به اینکه آیا دعوتنامه دریافت خواهد کرد یا نه - در هیچ یک از مراحل نشست‌های سوئیس شرکت نخواهد کرد.
وی ادامه داد: ما همچنین از کشورهای شریک می‌خواهیم که هوشیار بوده و از شرکت در این نشست خودداری ورزند تا درگیر تحریکات ضدروسی از سوی کی‌یف و غرب نشوند. هدف از این تحریکات تنها تداوم درگیری‌ها با روسیه است.
دولت سوئیس اخیرا زمان برگزاری کنفرانس صلح اوکراین را ۱۵ و ۱۶ ژوئن اعلام کرد. در بیانیه دولت سوئیس در این رابطه اشاره شده است که بیش از ۱۶۰ هیات از کشورهای جهان به این کنفرانس دعوت شده‌اند.
دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2024
مقام ارشد روس: کنفرانس سوئیس تایید دیگری بر فروپاشی "طرح صلح" زلنسکی خواهد بود
مهدی سیف تبريزی، پژوهشگر مسائل روسيه و اوراسیا ضمن اشاره‌ به برگزاري کنفرانس صلح اوکراين بدون روسيه به اسپوتنیک گفت، بر طبق اعلام وزارت خارجه سوئیس لیست کامل کشورهای دعوت شده هنوز کامل نشده و دقیقا معلوم نیست کدام کشورها در این لیست حضور خواهند داشت. اما نکته‌ای که تا به حال علنی شده درخواست حضور از کشورهای عضو بریکس است. براساس نوع تعامل روسیه با کشورهای بریکس و دیگر کشورهای جنوب جهانی به نظر می‌رسد بسیاری از این دولت‌ها به منظور حفظ تعاملات خود با مسکو در این نشست حضور پیدا نکنند. اما این موضوع شامل تمامی این کشورهای دوست نخواهد بود. عربستان سعودی، هند، برزیل ، امارات جزو کشورهای هستند که به منظور حفظ جایگاه خود در نظام بین‌الملل و نوع رابطه خود با غرب احتمالا در این نشست حضور داشته باشند از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد چین به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک سیاسی و اقتصادی روسیه حضوری فعال در این نشست داشته باشد و از سوی دیگر از ایران هم در این مدل نشست‌ها دعوت نمی‌شود. همچنین باید به کشورهای آفریقایی اشاره داشت که با توجه به اتفاقات سال گذشته و گسترش همکاری‌های تجاری و امنیتی با روسیه بسیار محتمل است که در کنار کرملین قرار بگیرند.
سیف تبریزی در پایان افزود، مهمترین خواست غرب از برگزاری چنین نشست‌های ایجاد یک اجماع جهانی برعلیه روسیه در نظام بین‌الملل است که خوشبختانه تا به امروز در رسیدن به این هدف ناموفق عمل کرده‌اند. عدم همراهی اکثر کشورهای جهان این پیام را که نظام ‌بین‌الملل در حال تغییر است و دیگر هژمونی ایالات متحده توانایی یکجانبه گرایی خود را از دست داده را منعکس می‌کند.
مهدی سیف تبریزی، پژوهشگر مسائل روسیه و اوراسیا  - اسپوتنیک ایران
مهدی سیف تبريزی
ژوهشگر مسائل روسيه و اوراسیا
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала